sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

There are many people who know you, but there are few who understand you.

Ennen kun tapasin Mouadhin, en tuntenut ketään kenellä olisi maahanmuuttaja mies tai ylipäätään ulkomaalainen mies. Kun seurusteltiin, niin välillä kattelin suomi 24 keskusteluja Tunisiasta ja löysinkin sieltä muutaman kaverin, jotka olivat samassa tilanteessa. Googletin usein Tunisia ja blogi sanalla, mutta eipä juuri löytynyt mitään. Paitsi jossain vaiheessa Jessican blogi ♥  Kun muutin Tunisiaan tiesin Jessican, yhden tytön suomi 24stä ja yhden tytön muualta. Kukaan heistä ei asunut Soussessa sillä hetkellä. Aluksi mulla oli tosi yksinäistä ja oon tottunut isoon kaveriporukkaan ja muutenkin siihen, että en juuri koskaan ollut yksin. Aluksi oli todellinen shokki, että Mouadh oli mun ainut ihminen. Mutta kyllähän tytöt tarvii tyttökavereita (ainakin minä!) höpöttelemään meikeistä ja miehistä :D Mouadh oli aika epätoivoinen (koska olin niin down) ja alkoi googlettelemaan... se laittoi ilmoituksen jonnekin brittisivuille, että pliis joku alkakaa kaveriks mun vaimolle :D sainkin yhden viestin ja tutustuttiin. Kun pääsin töihin, sain enemmän tuttuja ja ystäviä. Oma sosiaalinen elämä ja ystävät toivat mulle paljon iloa elämään ja tunteen, että olin itse rakentanut elämääni vieraassa maassa.

Suomeen muutto oli kova paikka. Mua pelotti ja jännitti, mitä meidän pitää tehdä. En tuntenut ketään, joka olisi tuonut miehensä Suomeen. Luin taan Suomi 24 keskusteluja (VIRHE!!) ja olin todella sekaisin kaikesta mikä meitä odottaisi. Kun suurimmat paperisodat oli käyty ja arki vähän normalisoitunut, niin mun elämään alkoi tupsahdella monia suomi-tunisia pareja. Suurin kiitos ehkä älypuhelimelleni ja netille ylipäätään :D Usein mietin, ja mietin edelleen, miten paljon helpompaa olisi ollut kun olisin tuntenut kaikki nämä ihmiset ja verkostot ennen kuin muutimme Suomeen. Kaikkea ei olisi tarvinnut selvittää yksin ja olisi voinut kysyä neuvoa. Tavallaan olen todella ylpeä, että hoidimme kaiken yksin, mutta monilta itkuilta ja epätoivon hetkiltä olisi vältytty kun olisi ollut jonkunlainen vertaistuki.

Olen todella onnekas, että löysin ihmisiä ympärilleni, jotka tietävät mitä kävin ja käyn edelleen läpi. Jotka jaksaisivat kuunnella ja puhua samoista jutuista, koska kaikilla meillä on jollain asteella samoja ongelmia ja asioita mietittävänä. Tottakai mulla oli ja on mun ystävät ja he ovat aina kuunnelleet ja tukeneet. Mutta kukaan joka ei ole elänyt samoja asioita ja tunteita läpi, ei voi tietää miltä susta tuntuu. Vain toinen tunisialaisen kanssa oleva ja hänen kanssaan Suomeen muuttanut voi täysin ymmärtää ja osata sanoa oikeita asioita. Tietysti on jollain tapaa lohduttavaa kuulla, että tässä maailmassa on muitakin, jotka kärsivät samoista vastoinkäymisistä, kulttuurieroista ja pettymyksistä, mutta erityisesti musta on tärkeätä saada tukea ja ymmärrystä ihmiseltä jonka tiedän ymmärrävän mua 100%. Ne ymmärtää kun mieheni sanoo jotain ja mä pyöritän silmiä päässäni sen sanomiselle, ne tietää miksi teen niin !

Myös Mouadhille on ollut tärkeätä saada oman maalaisia kavereita (vaikka sanoikin alussa ettei niitä halua). Se saa puhua omaa kieltään, puhua Tunisiasta ja ikävöidä omaa maataan. Silläkin on ollut vaikeaa täällä, niin varmasti on helpottavaa huomata, että eipä muillakaan sen helpompaa ole saada töitä tai sopeutua pakkasiin. On aivan eri asia jutella britin tai venäläisen kanssa Suomeen sopeutumisesta kun toisen tunisialaisen kanssa. Tunisialaiset ovat vähän weird people (vain tunisialaisen vaimo voi tän ymmärtää) ja niiden kanssa pitää päästä samalle aaltopituudelle, että voit ymmärtää niiden juttuja ja huumoria :D

Tän tekstin pointti oli se, että mun mielestä jokainen tarvitsee kohtalontoverin ja vertaistukea. Mä oon hyvin onnellinen ja tyytyväinen siitä, että mulla on monia ihania tunisialaisten vaimoja ystävinä (toki muita moku vaimoja väheksymättä, olette myös tärkeitä ♥). Vertaistuki kaukosuhde aikoina ja nyt arjessa on korvaamaton henkireikä. Voin kertoa ihan pienen arkisen jutun toiselle tunkku vaimolle ja hän ymmärtää! Jos kertoisin saman jutun "tavalliselle" kaverilleni, hän ei pystyisi täysin samaistumaan tilanteeseen. Ja se on täysin ok ja voin puhua heidän kanssan muista jutuista. Kehotan kaikkia monikulttuurissa suhteessa olevia etsimään kontakteja samanlaisista pareista. Mä oon tutustunut netissä, facebookissa, blogin ja instagramin kautta moniin uskomattomiin ihmisiin. Nyt kun matkustamme Tunisiaan, mulla on mooooonia ihania tapaamisia tiedossa ♥

Loppuun vielä uutisia Rockystä. Eilen iltalenkillä Rocky oli irti ja meni joenvartta alas. Yhtäkkiä kuului kun se ulahti ja juoksi mun luokse. En löytänyt siitä mitään vikaa ja lähdettiin kotiin. Se käyttäytyi tosi oudosti ja kotona vielä katsoin sen läpi ettei ole käärmeen puremaa. Mitään ei näkynyt. Yhtäkkiä sen nenä ja huulet alkoivat turpoamaan ja tassuihin nousi paiseita. Soitin päivystykseen ja koska ei tiedetty mikä kaiken aiheutti, niin kehottivat tulemaan näytille. Lopetin puhelun ja aloin katsomaan bussia niin Rocky muuttui vaan oudommaksi. Mouadh soitti kaverilleen jolla on auto ja meni Rockyn kanssa ulos odottamaan. Kun menin ulos niin Rocky muuttui jo todella apaattiseksi ja ei suostunut liikkumaan ja lopulta makasi vain maassa. Mä aloin olemaan hysteerinen ja soitin uudelleen päivystykseen, että koiraa alkaa mennä tajuttomaksi. He käskivät yrittää pitää väkisin hereillä ja kun tulemme sairaalalle niin suoraan sisään. Autossa tilanne oli todella paha ja hädin tuskin saatiin pidettyä Rocky hereillä. Päästiin sairaalaan ja lääkäri tutki Rock niin se alkoi virkoamaan ja pystyi taas kävelemään. Ilmeisesti usean maa-ampiaisen aiheuttama anafylaktinen shokki, joka onneksi meni ohi nopeasti itsestään. Mä pelkäsin niin paljon, että menetän mun parhaan ystävän ♥ Päästiin yöllä vielä kotiin ja patit olivat kadonneet aamuun mennessä. Loppu hyvin kaikki hyvin ♥

12 kommenttia:

  1. Mulle blogin perustaminen reilu vuosi sitten on ollut ihan lottovoitto. Blogi on tuonut mun elämään tärkeitä ystäviä, joita ilman en voisi kuvitella enää olevani <3.
    Mulla on nyt alkanut nää itkut ja epätoivon hetket. Ja varmasti lisääntyy vaan ensi kesää kohden, kun mieheni pitäisi silloin päästä Suomeen ja siitä alkaa sitten taas seuraava vaihe.
    Kauan teillä meni paperijutuissa täällä Suomessa, ennen kuin se arki oikeasti koitti?

    Hyvä että Rockyllä on kaikki hyvin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon saanut blogin kautta paljon ihania ihmisiä elämääni ja kaikki kommentit joita olen saanut, tuovat hyvää mieltä ja ovatmyös sitä vertaistukea :) Koita ajatella, että ei ole enään pitkä aika <3 mä lupaan ja vannon, että kaikki on niiden kyynelten arvoista ja sitten saatte olla aina yhdessä! Mun mielestä se eka vuosi oli yhtä sotkua siihen saakka, että saatiin se toinen pysyvä oleskelulupa. Mut sit helpottaa! Riippuu vähän mitä kaikkea meinaa täällä tehdä. Toki jos saa heti töitä, eikä tarvii Kelan yms kanssa taistella niin nopeammin helpottaa. Voimia ja haleja ♥♥♥

      Poista
    2. Ensi kesään ei tosiaan enää ole kovin pitkä aika :)

      No hyvä tietää. Tosin yhdessä on sitten mukavampi ihmetellä papereita :D

      Kiitos ♥♥♥

      Poista
    3. Joo kyllä kaikki järjestyy ja tärkeintä, että voitte olla yhdessä ♥

      Poista
  2. Mulla oli sillon vielä kun elin kaukosuhteessa kavereita jotka oli samassa tilanteessa. Ja täytyy sanoa että varmaan ilman yhtä Puolalaista tyttöä ja sen tsemppausta en ois ees jaksanu sitä kokoaikasta ikävää mikä kaukosuhteessa oli. Mut sitten kun Eren muutti tänne niin yhtäkkii ei ollukaan ketään joka ois samassa tilanteessa. Alussa sitä kaipas tosi paljon että joku muukin jakais samt ongelmat, tietäis paperisodasta jne. Mut nykyään se ei kyllä haittaa oikeestaan yhtään. Eren on saanu kavereita niin turkkilaisista kun suomalaisistakin, mut jotenkin mä en osaa kaivata enää kaveria jolla ois mamu-puoliso. Jotenkin mä en ees osaa enää ajatella että Eren ois mamu vaan ollaan "ihan tavallinen pari" :D Voi tosin olla että nyt pikkusen tulon myötä sitä vertaistukea alkaa kaipaamaan taas ihan eri tavalla.
    Kauhee toi teijän koirulin tapaus! Instagramista jo luin. Onneks kaikki päätty hyvin ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot ihan oikeassa, että kaukosuhde aikana se tuki on ehkä vähän erilaista ja se on enemmän semmoista voimaa antavaa. Nyt kun elää yhdessä ja on se toinen, niin ehkä tukea kaipaa enemmän siinä että on kiva jutella yhdessä vaikka miehen kotimaasta tai niitten persoonista tai perheistä yms... se on semmosta "piilotukea" :D Koska ei varmaan kukaan tavis kaveri jaksais kuunnella mun juttuja jostain tunisialaisista ruuista tai millaisissa häissä oon siellä ollut hahha :D oot oikeessa, ei sitä enää päivittäin ajattele et me ollaan erilaisia kun muut perheet.. teille tulee maailman söpöin vaavi ♥

      Poista
    2. Voi muuten hyvinkin olla että kun sä oot ittekin asunut Turkissa niin sitä juttu seuraa kaipaa enemmän kun sitten esimerkiks minä jolle ne turkkilaiset jutut on tullu miehen mukana suomeen. Sä oot kuitenkin osan jutuista oppinu asumalla ulkomailla :) haha jos ymmärrät mitä tarkotan :D Huomaan meinaan enemmän kaipaavani juttu seuraa sillon kun ittekin oon turkissa ja siellä joku on kovin erilaista :) Oi, oot ihana, kiitoksia ♥ Millos teille tulee kaks jalkasta perheenlisäystä? ;))

      Poista
    3. Joo, ymmärrän mitä tarkoitat :) oot oikeassa varmasti! Hahhha jaaa-aa... eeeikkai meille ihan vielä ;)

      Poista
  3. Mä en kyllä tiedä millaisessa tilassa itse olisin, jos mulla ei olisi nyt ystäviä jotka ymmärtää mitä käyn läpi ja millaista kaukosuhteessa on olla. Varmaan olisin jo luovuttanut tai todella masentunut, mutta jotenkin niistä muista ihmisistä saa sellaista voimaa kun tietää että ne kuuntelee, ymmärtää ja käy itse samaa läpi eikä tarvitse olla yksin niiden ajatusten kanssa <3 Ja sama juttu sitten teidän muiden moku-parien kanssa, moni käy samoja kulttuurishokkeja ja ongelmia läpi, vaikka puoliso ei oiskaan samasta maasta kotoisin! Sellainen ymmärtää aina paremmin, kuin "tavallinen ystävä" joka ei ole lähelläkään omaa elämäntilannetta, valitettavasti. Mua itteäni jännittää hirveästi ulkomaille muutto, että miten tuun pärjäämään... onneksi tiedän että on muutama suomalainen siellä odottamassa ja tulossa perästäpäin, suomalaista ystävää kun ei voi kukaan korvata, kun saa kommunikoida omalla äidinkielellään. Itse oon kyllä "onneksi" melko yksinäinen sielu enkä kaipaa hirveetä ystävärinkiä ympärilleni, varmasti sellaisella on vaikeampaa "yksin" ulkomailla, joka kaipaa suurempaa sosiaalista ystäväpiiriä..

    Pelästyin kovasti kun luin Instagramista, mutta hyvä että Rocky on kunnossa <3

    VastaaPoista
  4. Mulla kaikki kaverit, jotka on ollut tunisialaisen kans, on eronneet. Aika kurjaa kun ei oo ketään kaveria joka olis vielä yhdessä tunisialaisen kanssa. Toisaalta kaipaan mamuvaimoa kaveriksi mutta toisaalta taas en. Täällä somessa on kuitenkin paljon juttuja liittyen ko. aiheeseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi juttu, mut oikeessa oot, netistä löytää vaikka mitä juttuja ja kavereita :)

      Poista
  5. Tää on niin totta! Itse elelen edelleen kaukosuhteessa ja vasta vuosi on takana, ilman muita kaukosuhteilijoita en olisi tässä, en olis kestänyt hetkeäkään. Ja näistä teidän ihanista blogeista saa niiiin paljon tukea ja etenkin sun, koska te ootte hyvä esimerkki siitä kuinka true love voittaa kaikki esteet ja vaikeudet :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)