sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Juodaan viinaa tullaan viisaammiksi vaan?

Eilen oli työpaikan pikkujoulut ja olin päättänyt jo ennakkoon että en juo mitään. Enhän mä muutenkaan juo. Oon ollut kännissä viimeksi helmikuussa ja siitä tulikin niin kamalat olotilat että päätin jättää koko alkoholin. Kesällä taisin juoda siiderin tai kaksi,mutta siinä se. Ei vaan maistu, ei kiinnosta eikä ole mitään syytä juoda. Illan myötä join muutaman alkoholiannoksen ja ette varmaan ylläty jos kerron että oli kauhee hedari kokoajan? Tän kokemuksen myötä en varmaan enään ota sitä yhtäkään. Baariin menin muiden mukana, koska ajattelin että kiva päästä tanssimaan.... no joopa joo, eihän siellä mahtunut olemaan ja mua ahdisti ne känniset ihmiset, meteli ja väsymys. Tuli taas todistettua, että alkoholi ja baarit, not my thing at all! Ja voin hyvillä mielin olla viikonloppuillat kotona ja sammua (väsymyksestä) kymmenen jälkeen. Olin todella myöhään kotona ja silti aamulla oli pakko nousta. Menikin koko päivä pipariksi, koska on niin sekava ja väsynyt olo vaikka mitään viinakrapulaa ei ole ollut. Mutta semmonen väsymys krapula.

Oon pohtinut kauan että miksi pitää juoda alko holia. En oo koskaan ollut se joka haluaa olla joka viikonloppu kännissä ja ilman viina ei voi olla hauskaa. Pienellä paikkakunnalla on vaikea pysyä semmoisena, koska suurinosa ihmisistä ajattelee, että eihän täällä ole muuta tekemistä kun mennä baariin ja eihän siellä nyt selvinpäin voi olla! Uskallan väittää, että oon ollu Saarijärven Seurahuoneella useemmin selvinpäin joraamassa kun kännissä. En mä väitä etteikö mullakin olis ollu semmonen biletysvimma kun täytin 18, mutta se kyl meni hyvin nopeasti ohi.

Silloin kun oltiin kaukosuhteessa ja oli jotain bailuja niin tottakai menin ja saatoin juodakin, mutta hyvin nopeesti se meni siihen ahdistukseen, et täällä on pareja ja haluan vaan soittaa Mouadhille (tiedossa oli piiiitkä itkupuhelu) ja tuli vaan hirvee olo ja itketti. Tunisiassa oltiin muutamia kertoja ulkona ja mulla oli siellä elämäni worst hangover (todellinen kuoleman rajoilla käynti) ja sen jälkeen lopetin juomisen. Paitsi se viime helmikuu kun oli meidän tuparit ja sekin päätty itkemiseen vaikka Mouadh oli täällä. Ja se oli se viimeinen niitti, että en halua alkoholia elämääni. Hyi. Mouadh ei oo ikinä mua painostanut että en saisi juoda ja se ei itekkään mikään pulmunen ole. Tein itse sen päätöksen, että voin kaikinpuolin paremmin ilman viinaa ja ei mulla edes ole mitään syytä juoda. En tykkää viineistä, oluista tai siidereistä maun perusteella eikä mulle tuu himoja että nyt on saatava siideri.

Mun kotona ei ole koskaan juotu sitä saunakaljaa enempää ja en oo koskaa nähnyt vanhempiani kännissä. Ja ei muuten tuu munkaan lapset näkemään. Tässä taas yksi syy miksi parempi olla muslimin kanssa ;) Ei vaan, onhan semmosia suomalaisiakin jotka ei juo, mutta varmaan aika harvassa..?

Tässä postauksessa ei ollut mitään pointtia, kunhan vain halusin kertoa tämmöisen asian itsestäni teille. Ja enhän mä mikään absolutisti ole kun välillä on mennyt överiksi ja välillä juonut yhden, mutta semmosta se on. Joskus pitää vaan lyödä päätä seinään ja muistaa, että miksi en tätä kyseistä asiaa tee.Sana on vapaa! Oletteko olleet ennen kovia bilehileitä ja yhtäkkiä tuli stoppi? Vai onko täällä jopa joku joka ei ole koskaan ollut humalassa? Kertokaa mielipiteitä alkoholinkäytöstä monikulttuurisessa suhteessa?

22 kommenttia:

  1. Itse en ole koskaan ollut mikään alkoholin suurkuluttaja. En ole koskaan ollut humalassa, mutta en myöskään ole absolutisti. Brasilialainen poikaystävä omaa samanlaiset juomatottumukset. Silloin tällöin juomme yhdet tai kahdet, mutta siinä se. Itseäni ei ole ikinä kiinnostanut moinen, enkä vain näe siinä järkeä. Hauskaa voi olla muutenkin, eikä sen pitäisi tarvita huomalaa kaveriksi. Olimme sitten yhdessä tai erikseen, Suomessa tai Brasiliassa niin samalla linjalla on aina pysytty :) Onneksi löytyi tuollainen mies, joka ei myöskään tuon alkoholin perään pahemmin himoitse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin tärkeetä, että molemmilla on samalainen suhtautuminen, eihän siitä muuten tulis mitään ja riitelyä mitä tehdään viikonloppuisin. Ihan mahtavaa kuulla, että on olemassa nuoria, jotka eivä ole koskaan olleet kännissä. Tuntuu olevan nykyään niin pieni kynnys alkaa juomaan todella nuorena..

      Poista
  2. Kyllä mä silloin 18-vuotiaana olin aikamoinen bilehile jokusen vuoden, mutta silloin olin myös sinkku ja halusin mennä. Sitä tulikin mentyä joka viikonloppu ja nyt jälkeenpäin mietiskelen sitä rahamäärää, mikä niihin baareihin on mennyt... enkä halua edes tietää. :D Semmoinen summa kyseessä, että asustelisin sillä leveästi Turkissa jonkin aikaa. Ja sittenhän se stoppi tuli, ensin vähensin kovan urheiluvimman myötä (menin kuitenkin edelleen mukana siellä baareissa) ja nyt sitten monikulttuurisen suhteen myötä lopetin lähes kokonaan juomisen ja kokonaan baareissa käymisen. En edes muista milloin oon viimeksi ollut.

    Suhteen alussa saatoin vielä käydä kun niitä ystäviä oli, mutta sitten se meni aina siihen että kaverit löysi jonkun jäbän baarista ja jäin yksin, en kestänyt niitä kännisiä ihmisiä ja sitä melua ja halusin vaan kotiin peiton alle juttelemaan murun kanssa. Lopulta kieltäydyin kaikista kutsuista ja sitten yhtäkkiä niitä ei enää tullutkaan ja noh, tarinan ootkin lukenut mun blogista...syyttivät kaikesta miestäni. :) Automaattisesti nämä luuli, että mies on pakottanut mut kotiin ja oon jotenkin alistunut jne., mutta totuushan on täysin toinen. :)

    Nyt en enää koe tarvitsevani alkoholia... saatan juoda lasillisen-kaksi viiniä silloin tällöin, mutta oon kyllä täysin tyytyväinen ilmankin :) En halua edes kuvitella millainen krapula ja päänsärky tulisi nyt pitkän ajan jälkeen, jos vetäisi kunnon kännit. :D Ja nyt on ainakin mies, joka ymmärtää jos en juo. <3 Entiset oli sitten toista laatua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se usein menee, että sinkkuna tulee oltua baarissa kun mitä muutakaan sitä tekis kaikki viikonloput. Ja en mä sitä sano, ettenkö ymmärtäis sitä, muta tarviiks siel baaris vetää joka vkl viinaa kaksinkäsin? Sitä en vaan tajua.... ENÄÄ :DJa voi ei, en halua myökään ajatella sitä rahanmenoa... Sillä olis voinut ostaa jotain järkevääki. Mut onhan niitä jotain kommelluksia ja hauskoja iltoja kamujen kanssa ihan hauska muistella joskus. Mutta aikansa kutakin :)

      Jep jep miehen vika, että et käy enää missään. Sillä on joku tutka jolla se näkee jos oot 500metriä kauempana kotoa ja alarmit alkaa heti piippaamaan jos miespuolinen henkilö lähestyy sua.. :D Eiks se näin menny ? ;)

      Sama juttu mulla, että entisille poikaystäville kyl viina maistui ja siitä saatiinkin hienoja riitoja aikaiseksi. Mutta toisaalta oltiin niin nuoria silloin... ja niin kuin sanoin postauksessakin niin asuin niin pienellä paikkakunnalla, et poikien mielestä juominen oli ainoa asia mitä vkl voi tehdä. Muuten oli tylsä ja paska vkl... HIENOO!

      Voimme taputtaa itseämme olpapäälle miten hyvin meille on loppujen lopuksi käynyt miesten suhteen ;)

      Poista
    2. Juu en minä kadu, vaikka vähän tuo rahanmeno harmittaakin... ihan hauskoja juttuja ja muistoja kuitenkin :D Tämä on myös syy miksi en ikinä antaisi 18-vuotiaalle perintöä/säästöjä, vaikka kuinka olisi aikuinen lain nimissä! :D

      Hahah, just noin se menee ;) Tulee heti puhelinsoitto jos joku on metrin päässä!

      Pah, mä oon asunut koko ikäni Helsingissä ja ei täälläkään kenelläkään oo ollut mitään muuta tekemistä kuin ryyppääminen :D Tää on tää suomalainen kulttuuri <3 Mut joo, kyllä mä ton melkein absolutistin mielummin otan ;) Ei nimittäin minunkaan mies mikään puhdas pulmunen aina ole, vaikka melkein onkin. :D

      Poista
    3. En mäkään kadu, koska oon sitä mieltä, että jokaisen tulee elää toi vaihe läpi ja tajuta että ei oo mun juttuja.. hauskaa se on aikansa mut mitä hauskaa jos sitä jatkuu 3 vuotta joka vkl? Ei mitään. Mut valitettavasti joillekin jää päälle :(

      Poista
  3. Heei sait musta uuden lukijan. ;) ::)
    Mä en oo itse koskaan käyttänyt alkoholia, oon toki joskus teininä kokeillut ym. mut se ei oo koskaan ollut mun juttu.. En oo ees koskaan käynyt baarissa tms. ::D Mun mies on afgaani ja muslimi myöskin, enkä mä oo koskaan nähnyt et hän olis juonut ja me molemmat suhtaudutaan alkoholiin kielteisesti, minä ehkä jopa liiankin jyrkästi. :D Mut parempi näin, en haluu koskaan että meidän tyttö näkis meitä kännissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeee, tervetuloa Lotta :) Et ole menettänyt mitään vaikka et ole baarissa käynytkään! Arvostan todellakin teidän elämäntapaa ja munkaan mielestä lapsen ei koskaan tarvis nähdä vanhempiaan kännissä tai edes hiprakassa. Valitettavasti niin moni lapsi Suomessa joutuu näkemään :(

      Poista
  4. Mä oon nuorempana ollu sellanen bilehile, mutta nykyään ei vaan millään jaksa. Mä kyllä vetoon enemmän vanhuuteen kun muslimi mieheeni ;) Varsinkin ku tää mun mies ei mitenkään alkoholia karta.

    Mulla on ihan sama, jos ees vähän ottaa niin kauhee päänsärky iskee heti! Se on ihan kauheeta. Mä oon aina miettiny et mistä ihmeestä se johtuu?!?! Ittellä se vois johtuu jotenkin siitä että hartiat on aina niin jumissa, et se alkoholi vaan jotenkin pahentaa sitä mut mene ja tiedä sitte.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin tuli nyt lauantaina ihan kamala hedari ja niskoissa tuntui kauheeta jumitusta! Tulin kotiin niin ihan hedarin takia oli semmonen olo, että oksennan! haha, joo mäki oon jo niin vanha, että bailukaudet on ohi ja mieluummin lepään kotona koko vkl :)

      Poista
  5. no joo ehkä alkoholia yleensä käytettään suomi perheissä enenmmän.Mutta omassa piirissäni ei kyllä sitä nautita lasten ollessa paikalla muuta kun juhla aterialla esim.viivniä mutta ei känniin asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei saa yleistää! On niitä suomalaisiakin perheitä, joissa ei käytetä alkoholia, ONNEKSI. :)

      Poista
  6. Kyllä sitä jonkinverran on viinan kanssa tullut läträttyä ja kunnon lärvejäkin vedetty kerran jos toisenkin, mutta nykyään ei enää viina pahemmin maistu. Minun ex poikaystäväni on täysi absolutisti eikä tosiaan siis koskaan alkoholia edes maistanut ja siitä itsellänikin ajatus on lähtenyt että lopettaisin kokonaan. Vaikka hän on nyt jo ex niin jos jotain jäi käteen meidän suhteesta, niin ihan uudenlainen (kielteinen) suhtautuminen alkoholiin.
    Lähinnä säälittää nuo känniääliöt...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi lärveistä tavallaan viivastuu, että osaa lopettaa :D Sun exällä tais olla sitten se tarkoitus sun elämälle, että tajusit ettei kannata dokata! Hienoa!!

      Poista
  7. Silloin tällöin tulee yksi tai kaksi juotua, eikä minkäänlaiseen humalahakuisuuteen oo mitään mielenkiintoa. Eihän siitä mitään hyvää koskaan seuraa ja osaan mainiosti pitää hauskaa ilman viinaakin! :D Varsinkin kun niitä känniääliöitä tulee katseltua aivan tarpeeksi jo tiskin toiselta puolelta työn takia :) Välillä kyllä alkaa ärsyttämään puolituttujen ja jopa kavereiden tenttaukset, että miksi en juo ja miksi olen aina selvinpäin ja kyllä sinutkin humalaan täytyy juottaa. No siinähän kateellisina valittelevat kuinka minulla on rahaa matkusteluun mutta heillä ei, sitä säästää aika paljon jossei rumua joka viikko baareissa ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yks ja kaks on vielä terveellistä, eiks niin joissain tutkimuksissa väitetä ;) Oon ihan samaa mieltä, että hauskaa voi olla ilman viinaa ja se hauska voi jatkua vielä seuraavanakin päivänä kun ei tarvii olla pää pöntössä koko päivää! Mullaki kyllä vaikuttanut tuo ravintolassa työskentely, onneks en oo koskaan baarissa ollut töissä. Ja en tosissaan tajua miks semmosella joka ei halua juoda niin tuputetaan ja sitä pidetään tylsänä. Jokaisen oma päätös juoda tai olla juomatta. En mäkään tuputa omaa juomattomuuttani :D Raha on myös yks syy miks en juo! Mieluummin käytän sen muuhun!!

      Poista
  8. Mä oon juonut ja käynyt baareissa 25-vuotiaaksi saakka aika paljon. Sen jälkeen tuli stoppi ja ei kiinnostanut. Nyt Tunisialaisen kanssa naimisissa ja mies kyllä juo mutta saattaa olla tosi pitkäkin aika milloin ei juo (monta kuukautta). Itse käyn nyt taas "merkittävissä" tapahtumissa esim pikkujoulut tms. ja juon muutaman kun lapsi ei ole enää ihan vauva. Mies ei siitä sano mitään, koska "saa" itsekin suht vapaasti käydä tuulettumassa jos haluaa. Jos alkaa useampi viikonloppu oleen lyhyen ajan sisällä niin kyllä huomautan:) Mies tietty on tunisialaiseen tapaan huolissaan jos menen "discoon" ja joku mies tulee juttelemaan mulle ni mitä hän sitten tekee?!?!??!?! Oon sanonu et kuules mä oon käyny ennen suakin "discoissa" ja olen aina pärjännyt jos joku mies on tullut jutteleen :D (En kyllä enää käy yökerhoissa. Jossain pystybaarissa saatan käydä joskus hyvin harvoin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en tajua tota disco juttua... meillä on ihan sama juttu nääs :D Ihan ku en osais sanoo, että meeppäs nyt kuule siitä pois ja muutenkin ei sen discon JOKAINEN mies tuu mulle juttelemaan.. hyvä jos yks :D Hyvä, että ootte molemmat samoilla linjoilla juomisen ja ulkonakäymisen suhteen. Hyvin oot mies kouluttanu kun sua uskoo noin hyvin :D Annappas pari vinkkiä mulleki hahah ;)

      Poista
  9. Eniten mies "pelkää" et joku hänen kavereista joka ei tunne mua ulkonäöltä tulee iskemään tai et hänen kaverit näkee mut baarissa ja puhuu kuinka senkin vaimo vaan laukkaa baareissa. Ku luonnollisesti tunisiassa vaimot ei laukkaa baareissa :) mut ei oo ollu meille mun käyminen koskaan riidan aihe ku käyn niin harvoin. Huomenna meen työpaikan pikkujouluihin ja tiimissämme on miehiä myös. Suomalaiset miehet ei oo mun miehelle mitenkään ongelma. Eli mistään luottamuspulasta ei oo kyse vaan niistä kavereista. Mieskin on aina kiltisti baarireissuillansa. Joskus vaan tullu liian hiprakassa kotiin jolloin on hermo mulla menny :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I know what u mean...Maine ja kunnia on kaiken a ja o :D Ja tunisialaiset miehet on yhtä pahoja juoruamaan kun naiset, jos ei pahempiakin. Siellä äkkiä lähtee juttu leviämään ja paisuu vähän matkalla vielä!

      Poista
  10. mun mielestä tuo kertoo siitä että ei luota, jos ei voi mennä baariin ja jutella muiden miesten kanssa. luulis et mies luottaa omaan aviopuolisoonsa niin ettei haittaa vaikka juttelee muiden kanssa oli se sitten mies tai nainen.
    parisuhde perustuu luottamukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks pitäis jutella muiden miesten kanssa jos on jo oma mies? Mua ei ainakaan kiinnosta :D Suurin osa juttelijoista kuitenkin yrittää sua iskeä, eikä vaan kaverillisesti jutella. Ja jos yhtään edellistä kommenttia luit niin kyse ei ole luottamuksesta... oot ihan oikeassa, jokainen parisuhde perustuu luottamukseen.....

      Poista

Kiitos kommentistasi :)