perjantai 30. toukokuuta 2014

Irlanti part 1

Ajattelin vihdoin kirjoittaa mun ja äitin Irlannin matkasta.Varattiin siis liput jouluna Norweigian airilta ja maksettiin muistaakseni n.160e per nuppi, joka sisälsi ruumaan menevät matkatavarat. Ei kauheesti stressattu hotelleista ja varattiin joskus kevät talvella ensimmäisen yön hotelli Dublinista. Ajateltiin, että ollaan Dublinissa yks yö kun tullaan paikallista aikaa ennen seiskaa illalla ja sit lähetään seuraavana aamuna Galwayhin ja ollaan siellä suurin osa ajasta.Lähdettiin siis matkaan perjantaina 9.5 klo 18.25 ja mä juoksin suoraan töistä rinkan kanssa bussiin ja kentälle. Äiti siellä jo paniikissa odotteli :D Onneks oon lähellä kenttää töissä niin ei mennyt kauaa. Mua pelotti ihan sikana lento mun korvien takia, mutta kiitos teidän vinkkien säästyin pahimmalta. Tehtiin lähtöselvitys, pakattiin rinkat pusseihin ja teipillä kiinni. Sitten turvatarkastukseen ja käytiin ostamassa kirjat reissulukemiseksi.

Dublinin kenttä vaikutti tosi pieneltä ja saatiin ekojen joukossa meidän rinkat. Otettiin kentältä Citylink bussi keskustaan ja se menikin suoraan Huston Stationille minkä lähellä meidän hotelli oli. Hotelli sijaitsee alla olevan kuvan kadulla. Itse hotelli oli tosi pieni ja nooooh, ei mikään kauheen pramea :D Naureskeltiin äitin kanssa, että mistähän hotellista ne oli laittanut kuvat sinne booking.comiin :D Ihan siisti se oli onneksi! Oltiin tosi poikki ja kahden tunnin aika eron takia oltiin molemmat kasilta jo valmiita nukkumaan. Mentiin äkkiä syömään hotellin vieressä olevaan pienen pubin yläkerrassa olevaan ravintolaan. Heti yllätyttiin miten halpaa ruokaa ravintolassa oli! Mä tilasin ison pihvin ja perunamuusia ja se makso muistaakseni 13e..... Suomessa vastaava annos olis maksanut varmasti yli 20e. En edes jaksanut kuvailla ruokaa (mitä teen yleensä aina!) ja käytiin ostamassa vettä ja sitten nukkumaan.

Aamulla herättiin jo joskus kasin maissa ja lähdettiin heti liikkelle.Rinkat selkään ja mentiin samalla kadulla olevaan Spariin (muistatteko kun niitä oli Suomessa?!?). Spar on Irlannissa sama kun Alepa meillä, niitä oli joka paikassa! Siellä erolla, että niissä oli yleensä kahvila, jostai sai leipäbaarista täytettyjä leipiä yms.. Mentiin aamupalalle Spariin :D Siellä oli mun veikkauksen mukaan intialainen poika töissä, joka nauroi meille kauheesti kun oltiin ihan innoissamme aamupalasta ja otettiin vaikka mitä! Meidän viereen tuli hetken päästä kunnon Gipsy tytär ja äiti... Ne oli ihan kun siitä ohjelmasta, jossa seurattiin Brittien gipsyjä!!

Meillä ei ollut kiire mihinkään, joten lähdettiin käppäilemään Dublinin läpi kulkevan joen vartta ja sitä seuraamalla päästäisiin keskustaan ja sieltä bussi lähtisi Galwayhin. Matkalla alkoi tietty sataa ja heti kun saatiin sadeviitat yms esille niin sade loppui. Laitettiin taas ne pois ja alkoi sade. Kaivettin ne uudelleen esille ja sade loppui.... Perinteinen irkku ilma :D

Oon käynyt Dublinissa lukion tokalla luokkaretkellä ja jonkun verran muistin ihan keskustaa. Silloin ei tosin taidettu pyöriä kun meidän hostellin huudeilla Temple Barissa ja ihan keskustassa Penneysissa (Eli Primarkissa). Löydettiin oikea bussipysäkki ja lähdettiin kohti Galwayta. Maksettiin yhteensä menomatkasta 20e monen sadan kilsan matkasta! Ja bussissa oli wifi! Oltiin perillä Galwayssä muistaakseni joskus kolmen aikaan ja meidän hotelli oli kivasti bussiasemaa vastapäätä! Ihan super ihana hotelli. Semmonen keskikokonen ja tosi kiva henkilökunta. Huone oli iso ja kaunis. Hotellin aamupala maksoi vaan 5e ja siinä oli kaikki mitä vaan tarvitsi. Ravintolassa oli ihana tarjoilija tyttö, joka kertoi että hänellä oli suomalainen kämppis Tampereelta ja hän ehkä tulee Suomessa käymään. Jätin tytölle mun numeron ja facebookin jos hän tarvitsee apua tai majapaikkaa kun tulee Suomeen.

Kun oltiin saatu kamat hotelliin, niin käytiin kyselemässä vähän retkistä turistitoimistosta, joka oli myös hotellin vieressä. Varattiin seuraavalle päivälle reissu. Sitten käppäiltiin keskustaan about 5 min ja löydettiin kiva ruokapaikka. Kerroinkin, että mä söin marokkolaista coucousia ja mamma otti tämmösen burgerin. Kattokaa ton miehen bebaa mun takana :DDDD Naurettiin hieman tälle kuvalle myöhemmin kun katottiin kuvia...

Ruuan jälkeen käveltiin meren rantaan päin ja siellä oli hurja tuuli. Lähdettiin vaan kävelemään joen vartta ja ihmeteltiin miten lujaa se virtasi. Päädyttiin vierailemaan katolilaisessa kirkossa ja ihmeteltiin siellä. Ei viivytty kauaa, koska siellä oli messu alkamassa.

Olihan syömingeistä aikaa jo ainakin tunti niin suunnattiin teelle. Löydettiin aivan I-H-A-N-A pieni ranskalainen kahvila ja syötiin jumalaiset herkut ja juotiin piparminttuteetä.

Mietittiin miks Suomessa ei oo tämmösiä  ihania pieniä kahviloita ja ravintoloita :( Tuolla niitä oli niin paljon! Vaikka Galwaykään ei ole iso kaupunki, niin siellä oli joka kulmassa ravintola, pubi tai kahvila. Oli lauantai-ilta, joten kaupat taisi mennä kiinni jo kuudelta ja käytiin vaan nopeesti yhdessä Sokoksen tyylisessä tavaratalossa ostamassa shamppoota yms.. saatoin myös ostaa yhdet kengät.... niin ja ostettiinhan me lauantaikarkit! Katselin Euroviisut ja sitten untenmaille!

Sunnuntaina olikin äitienpäivä ja lähdettiin heti aamusta retkelle Cliffs of Moherille. (Niistä voitte lukea esim täältä ) Otettiin saman firman kautta kaksi eri retkeä, jolloin yhteishinta kahdelle retkelle oli 45e. Oltiin ihan äimistyneitä miten edullisia retket olivat. Kyseessä oli kuitenkin koko päivä retki bussilla, jossa pysähdytään moneen kertaan. Mentiin koko tou punasella oleva reitti.

AAAAAAAWWWWW! NÄÄ TALOT!! Ihan tosi, kaikki talot oli tämmösiä!

Käytiin ehkä sadan kirkon raunioilla....

Ja öööö... miksikä näitä sanotaan? :D Tässä vaiheessa satoi vettä aivan esterin hanurista, joten en kauheesti siellä kykkiny. Otin äkkiä kuvan ja lähin bussiin!

Pysähdyttiin matkalla pieneen kylään, jossa käytiin lounaalla ja ihaltiin maisemia.

Vihdoin päästiin päänähtävyydelle! Ihan käsittämätön paikka !!!

Tuolla oli ihan tajuton tuuli ja nyt kuulemma se ei ollut edes niin kova kun se voi olla. Mä pystyin oikeesti nojaamaan tuuleen selälläni ja se piti mua pystyssä. Oli ihan hullua tajuta miten voimakas luonto voi olla. Ihmiset oli tuolla uhkarohkeita ja tyhmiä, ne meni ihan reunalle vaan saadakseen hyvän kuvan. Hui, mä en ainakaan uskaltais. Kallio voi murtua altai tai tuulenpuuska tulla yhtäkkiä ja viedä mukanaan reunan yli ja tiputtaa alas satoja metrejä kuolemaan. HUI! Mä luinkin netistä, miten moni tuolla kuolee vuosittain. Äiti oli niin ihana kun se sanoi, että tää oli ihan varmasti se paikka, jonka näin lapsena elokuvissa :)