torstai 20. kesäkuuta 2013

Työmatkalla

Jos menen kahdeksaan töihin, niin herään siinä kuuden maissa ja bussi lähtee 07.01. Mun täytyy vielä vaihtaa toiseen bussiin, mutta yhteensä matkaan menee semmonen max 40min. Eli ihan perus "stadilaisen" työmatka. Jokatapauksessa aamuisin väsyttää ja paljon. Yleensä mun päällimäinen ajatus on, että voi kun mulla olis oma auto, niin tässä matkassa menis ehkä 15 min ja saisin nukkua PAAAALJON myöhempään.



Tänään kuitenkin ajattelin, että koitan nauttia tästä bussimatkasta ja aloin tarkkailla ihmisiä. Ensimmäiseen bussiin mennessäni kiinnitin huomiota siihen, että kukaan bussiin noussut ei sanonut kuskille huomenta. Minä sanoin ja sain vastauksen takaisin. Istuin bussin etuosaan ja aloin lukemaan Metro-lehteä. Pari penkkiriviä mun takana istui pyöreähkö rouvashenkilö jolla oli maaaaaaaailman kuivin ja ärsyttävin yskä!! Ja se yskiminen kesti koko matkan... Toivon, että mulla olis ollut kurkkupastilli mukana ja olisin voinut tarjota sen sille. Musta on ihanaa, että aamuisin bussissa on hiljaista.

Vaihdoin seuraavaan bussiin. Ensin huomasin bussissa tytön, joka näytti hirmu tutulta, mutta en saanut mieleeni missä olen hänet nähnyt. Mulla on tosi hyvä  kasvoimuisti ja tunnistan heti ihmisen, mutta usein en muista nimeä. Yleensä mua alkaa vaivaamaan se tosi paljon ja mun on pakko keksiä mistä tiedän kyseisen henkilön. Loppujen lopuksi usein muistan kyllä vähän ajan päästä kenestä on kyse. Tämä kyseinen tyttö jäi kuitenkin nyt arvoitukseksi.

Mun kanssa samalla bussilla tulee AINA yksi poika. Se on aika nuori, trendikkäät vaatteet ja korvis. Joka aamu kun astun bussiin niin se nuokkuu pää alas päin bussissa vetäen vielä aamutirsat ennen työpäivää (luulisin että on töihin menossa...). Mua alko tänään naurattaamaan, koska se näky on ihan joka aamuinen :D Eikö se koskaan osaa mennä tarpeeksi aikaisin nukkumaan?

Tuijottelin vain ihmisiä ja mietin minne kaikki mahtavat olla menossa. Yhdellä tytöllä oli tosi kivat sandaalit , joissa oli ruskeaa nahkaa ja pinkkiä. Ne näyttivät erikoisilta ja ajatteilin, että hän on varmaan tilannut ne jostain nettikaupasta ja tänään ne ovat ensimmäistä kertaa jalassa.

Sitten aloin miettiä mun työmatkoja Tunisiassa. Sielläkin mulla oli usein 8-16 työvuoroja. Lähdin kotoa siinä 7.30, riippuen vähän päivästä, että kuinka usein lougde takseja kulki. Loudge taksin voi pysäyttää missä kohtaa tahansa ja jos oli menossa paljon ihmisiä, niin välillä oli aika kova taistelu paikoista. Mitä pidemmälle sinne suuntaan mistä taksi oli tulossa jaksoi kävellä, niin sitä todennäköisempää oli, että pääset taksiin ja kauempana odottavat joutuvat odottamaan seuraavaa. Välillä mulla "jonottavana suomalaisena" oli vaikeuksia toimia näin "röyhkeästi", että menin taksiin ennen jotain joka oli odottanut sitä kauemmin kuin minä. Mutta niin se vaan menee siellä.

google
 
Tosin kerran aloin huutamaan yhdelle naiselle, joka odotti taksia mun takana ja kun sain taksin pysäytettyä niin ryntäs sinne ennen mua ja siellä oli tosiaan vain yksi paikka jäljellä ja mulla oli kova kiire töihin. Siinä pääsi naiselta muutamat ärräpäät, vaikka hän olikin todella törkeä mun mielestä. Loudgessa ei makseta aikakortilla vaan kolikoilla ja jos istut ihan takimmassa penkissä niin koputat edessä olevan olkapäälle ja annat hänelle rahan ja hän taas seuraavalle kunnes kuski saa rahan ja katsoo takapeilistä kuka antoi rahan ja kuinka monen matka on kyseessä. Tietyt taksit ajavat tiettyä reittiä ja koko reitille on kiinteä hinta. Reitin sisällä voi jäädä pois milloin vain ja riippuen matkan pituudesta maksat osan koko reitin hinnasta. Se saattoi joskus vaihdella. Kovin moni turisti ei käytä näitä kimppatakseja vain ajalevat tavallisilla takseilla (mikä on halpaa, mutta niissä yritetään AINA huijata). Nyt yksityistaksien hintoja on kuitenkin nostettu hurjasti ylöspäin. Tosin muutaman kerran on kimppataksissakin mun kuullen pyydetty tripla hintaa turisteilta... Mun työmatka maksoi yhteensuuntaan 0,800 TND eli noin 0,40e.



Me asuttiin tuolla vasemmassa ylalaidassa missä näkyy Soviva hotelli. ja mun työpaikka oli aikalailla ton Kzeman kohdalla! Eli about 6-7km matka. Välillähän mä sain mennä meidän toimistonautolla. Ja se oli aivan luksusta ja niin ihanaa!!


4 kommenttia:

  1. Hei, mä harrastan ihan samaa! Tykkään tarkkailla ihmisiä ja miettiä niitten tarinoita! :) - J

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista pohdintaa :)
    Itsekin aloin heti vertailemaan miten tyomatkani erosivat 18-vuotiaana kun kavin kesatoissa pienessa kaupungissa Keski-Suomessa ja miten nyt uudessa kotikaupungissani Pariisissa.
    Keski-Suomessa kilometrillisesti matkaa oli enemman tyopaikalle kodista, mutta ajallisesti Pariisissa kylla menee kauemmin mun paasta tyopaikalle kun metroa pitaa vaihtaa kahdesti ja hiukan kavellakin, varsinkin monia portaita...

    Muuten saanko kysyy etta missa Mouhad oli toissa kun asuitte Tunisiassa?

    Voi etta han nayttaa olevan kielellisesti niin lahjakas, etta toivon etta voisi saada vaikka siita jotain apua nyt kun etsii toita. Ranskankielentaitajille naytti viela silloin kun itse asuin Suomessa olevan paljon tarvetta. Esimerkiksi monissa turistijutuissa...

    -marie-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mäkin sillon Karstulassa asuessani kävin Saarijärvellä töissä, niin olihan se aikamoinen matka, mut ajallisesti sama kun nyt menen kahdella bussilla... Mouadh oli töissä hotellissa silloin kuin asuttiin Tunisiassa. Jonkun aikaa sillä oli semmonen omakin bisnes, mut se meni sitten vähän mönkään :(

      Joo kyl siitä olis niin monelle firmalle hyötyä kun sais tommosen työntekijän joka puhuu montaa kieltä ja ja olis valmis vielä oppimaan lisääkin. Olisko sulle enemmän tietoa noista turisti jutuista? Et missä tarvittais ranskan kieltä?

      Poista

Kiitos kommentistasi :)