sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Tervetuloa Tunisiaan! Welcome to Tunisia! مرحبا بكم في تونس!

Ei nyt vielä tänään saada aikaiseksti tuota videopostausta, niin ajattelin kirjoitella teille oppaantyöstä kun siitä tuli muutamia kysymyksiä. Mulla tosiaan kävi mieletön tuuri sen suhteen. Tunisiaanhan ei oltu tehty matkoja ollenkaan vallankumouksen jälkeen (paitsi Detur talvikautta), joten ekana otin yhteyttä Deturiin. Sieltä tuli viesti, että tälle hetkellä ei tarvita. Mun parhaan ystävän kaveri oli ollut aikaisemmin oppaana Tunisiassa ennen vallankumousta ja mun ystävä kyseli häneltä asiasta ja sain hänen kauttaan sähköpostiosoitteen Ruotsin,Tanskan ja Norjan Tui Nordicin Tunisian kohdepäällikölle. Laitoin hänelle mailia, että olen muuttamassa kesällä Tunisiaan ja olisiko heillä mitään tarvetta minulle. Laitoin mukaan cvn ja perus lätinää :D Hän vastasi, että kun tulet seuraavan kerran Tunisiaan niin soita ja nähdään. Soittelin hänelle helmi-maaliskuun vaihteessa (silloin kun mentiin kihloihin) ja tapasimme. Juteltiin jonkun aikaa ja sain kuulla, että Finnmatkat ovat ehkä avaamassa lyhyen kesäkauden Tunisiaan ja hän voisi suositella minua Suomeen henkilöstöpäällikölle. Lupasin laittaa mailia ja sitten mailailtiinkin jonkun aikaa ja sain Suomesta mailia Finnmatkoilta, että teeppäs tämä testi ja sitten sovittiin haastatelu aika. Kävin haastattelussa ja siinä vaiheessa mikään ei ollut varmaa, eli alkaako kausi Tunisiassa ja tarvitaanko sinne oppaita, koska Blue Academy oli jo käynnissä ja heillä oli laskettu oppaita olevan tarpeeksi. He lupasivat olla yhteydessä jos minua tarvittaisiin edes osa-aikaiseksi.



Mun synttäripäivänä 24.06 kävin lukemassa mailin ja mua odotti siellä viesti Finnmatkoilta, että soita heti kun voit vaikka on juhannus. Soitin Suomeen ja sain kuulla, että he tarvitsevat minua oppaaksi elo-lokakuuksi jos haluan. Suostuin heti ja tanssin voitontanssia ja kiljuin riemusta! Menin seuraavalla viikolla käymään toimistolla hakemassa vaatteet ja sovittiin milloin alan perehtymään ruotsalaisten mukana hommaan. Siitä se sitten lähti! Koska en ollut käynyt Blue Academyä niin mä olin enemmikseen toimistolla ja en pitänyt mitään retkiä. Tai ainakin luulen, että tämä oli se syy. Perehdykseen kuuluu kaikkiin meidän retkiin tutustuminen ja siellä tehtiin kovasti muistiinpanoja, koska asiakkaat voisivat kysyä mitä tahansa. Varailin retkiä asiakkaille ja joskus muut oppaat saattoivat soittaa mulle, että katsotko netistä tämän asian yms. Loppu vaiheessa kävin hotellikäynneillä, mutta enimmäkseen vastasin sähköposteistä ja toimiston asioita. Mulla oli "oma bussi" eli kun asiakkaita tuli Tunisiaan ja lähti Tunisiasta niin meikä otti vastaan ja höpötteli bussissa.

Sidi Bou Said

Sidi Bou Said

Carthago


El Djem

Star wars kylä

Sahara

Luotto menipeli

Mä rakastin oppaan työtä ja musta se sopi mulle hyvin. Ihan kaikkeahan mä en päässyt tekemään, joten mulla ei ole täydellistä kokonaiskuvaa hommasta. Töitä tehtiin 5,5 päivää viikossa mikä tarkoitti sitä että yksi kokonainen vapaapäivä ja yksi puolikas, joko aamusta tai illasta. Välillä todella pitkiä päiviä esim. keskiviikkoisin kun meillä oli lennot niin lähdin aamulla ennen kuutta kotoa, mulla oli parin tunnin tauko päivällä ja menin takasin toimistolle kolmeksi tai neljäksi ja olin kasiin saakka töissä. Välillä jos jotain sattui ja jouduin lähtemään jonnekin, niin päivä saattoi venyä. Eli ei mistään helposta ja lekottelu duunsta ole kyse!




Parasta oli asikkaiden tapaaminen. Mä rakastan ihmisiä. Oon sen verran huomionhakuinen, että musta oli ihanaa kun ihmiset kuuntelivat mua bussissa, kyselivät multa paikkoja minne mennä syömään, ostoksille tai kävelylle. Tunisian on todella mielipiteitä jakava maa, joko sitä rakastaa tai sitä vihaa. Kaikki ei voi tykätä kaikesta ja tottakai tuntui pahalta jos kuuli, että joku ei ollut nauttinut lomastaan tai oli pettynyt. Onneksi niitä oli hyvin vähän. Suomalaisille monesti riittää se aurinko :)


Pauligin kynä kulki mukana edellisestä työpaikasta :D Olin aika neuroottinen sen suhteen, pelkäsin kokoajan et se menee hukkaan.

Huomasiin myös kuinka erilaisia me pohjoismaalaiset ollaan, vaikka samoja geenejä onkin. Suomalaiset harvoin valittavat ja jos valittavat niin jäljestä päin sähköpostilla. Tanskalaiset ovat todella vaativia ja helposti valittamassa ihan päinnaamaa. Norjalaiset ovat leppoisia ja nauravaisia. Ruotsalaiset voivat olla näitä kaikkia samaan aikaan, mutta heitä on helppo lähestyä ja miellyttää.


Vapaapäivinä olin tietenkin appiukon hoivissa Tour Khalef hotellin altaalla.


Finnmatkoista työnatajana mulla ei ole kuin hyvää sanottavaa! Palkka riippuu aina työvuosista,kohteesta (korkeammat elinkustannukset = isompi palkka), retkistä ja päivistyksistä. Tunisiassa on halpaa elää ja mulla oli eka vuosi oppaana, joten mun palkka oli pienin, mutta kyllä sillä hyvin eli. Varsinkin kun sain palkkaan vielä meidän vuokran. Lisäksi työkengät kustannettiin ja jotain "virkistysrahaa" sai myös, jonka sai käyttää kuntosaliin tai hierontaan yms. Muista matkatoimistoista en tiedä ja en tiedä riippuvatko nuo "lisäedut" kohteista. Mä olisin voinut hakea jonnekin toiseen kohteeseen Tunisiasta ja varmaan olisinkin hakenut jos tilanne olisi ollut vähän eri :D Tapasin aivan mahtavia tyyppejä ja sain tehdä ihanaa työtä! Tuskin olisin mun nykyiseen duuniin päässyt, jos en olisi ollut oppaana. Mun oppaan palkkaa ja tän hetkistä palkkaa ei voi vertailla sitten ollenkaan :D Tottakai täällä se on suurempi kun oppaana ja varsinkin oppaana Tunisiassa. Ainut yhteinen asia on, että mun pomot on ruotsalaisia ja Ruotsissa.




Parasta kahvia 




Noin ylipäätään niin Tunisiassa on halpaa elää (riippuu tietenkin alueesta ja kaupungista). Me asuttiin n.8km Soussen keskustasta Kantaouin ja Chatt Mariemin rajalla 400m rannasta. Meidän asunto oli kalustettu 3 huonetta varmaan 60neliöö ja piha, vuokra tais olla 350tnd eli n.175e plus sähkö ja vesi. Aikaisemmin asuttiin Soussen keskustassa ihan uudessa kerrostalossa 2 huonetta (ehkä 30 neliöö) ja parveke ja vuokra taisi olla 450 tnd eli n.225e. Eli eroja kyllä on! Ruoka on halpaa verrattuna Suomeen, mutta tietyt tuotteet on kalliita esim. juusto ja kaikki tuontituoteet muutenkin. Tällä hetkellä Tunisiassa säännöstellään jauhoja, munia ja voita eli kaupassa ei välttis ole saatavilla ihan peruselintarvikkeita.



Kaiser hotellissa asiakkaita tapaamassa
Mulla oli ainakin oppaan työstä aika ruusuinen kuva. Se kyllä karisi aika nopeasti kun päivistä tuli pitkiä ja niitä hankalia asiakkaita. Mun mielestä vain tietyn tyyppiset ihmiset pystyvät tuohon työhön. Pitää olla tietynlainen positiivinen elämänasenne, ei saa liikaa ottaa stressiä, mutta pitää olla huolellinen ja tarkka. Oppaan täytyy olla empaattinen, mutta ei saa ottaa asioita henkilökohtaisesti. Täytyy olla helpostilähetyttävä ihminen, osa lukea ihmisiä, tulla toimeen (eli  keksiä juttua) ihan kaikenlaisten ihmisten kanssa (oli sitten 80.v mummo Rovaniemeltä tai 15.v teinipoika Stadist), hyvä itsetunto, osata myöntää olevansa väärässä, osata pyytää apua tarvittaessa ja rakastaa ihmisiä. Tiettyjä näyttelijän taitoja vaaditaan, kovaa ääntä ja pientä itserakkautta myös :D Nää jutut kyllä vois päteä moneen muuhunkin työhön.. hahhah :D Jos tulee  vielä kysymyksiä oppaan työstä niin kysykää ihmeessä, mutta muistakaa, että mun kokemus on aika suppea n. 2.5 kuukauden kokemus yhdestä maasta, jonka tunsin jo tuossa vaiheessa melko hyvin. Normaalistihan kohdetta vaihdetaan 2 kertaa vuodessa, semmoiseen paikkaan missä et välttämättä ole koskaan käynyt ja oppaan täytyy viikossa tai kahdessa oppia tuntemaan kyseisen kohteen historia, retket, paikat, hotellit ja muodostaa päähänsä kartta paikasta. Ei oo helppoo hommaa ei!

21 kommenttia:

  1. Mahtava postaus! Tällasta vähän "salaa" haaveilinkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihhiii, kiitos :) Kerro vaan lisää sun haaveita, teillehän mä tätä kirjoitan ;)

      Poista
  2. Voi vitsit, kiva postaus :) Ihana nähdä että joku selvästi nauttii työstään noin paljon, voi vaan toivoa että löytyisipä itsellekkin sellainen ala joka saa silmät noin säihkymään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tätä oli kiva myös tehdä (vaikka tulikin kova kaipuu takaisin noihin hommiin !) Kyllä sä löydät kun kovasti mietit ja kokeilemalla erilaisia hommia saattaa vahingossa löytää sen parhaan :)

      Poista
  3. Mitä teet työksesi nykyisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritystä en aijo paljastaa, mutta diplomaattisesti vastaan, että olen asiakaspalvelu työssä isossa kansainvälisessä yrityksessä.

      Poista
  4. Olipa kiva lukea sun opaskokemuksista, löysin sun blogiin toisen blogin kautta. Olin itse AM:lla oppaana monia vuosia ja tykkasin myös kovasti, aivan ihanaa työta ja upeita muistoja. Oli kiva paalla kurkistamaan sun opasmaailmaan ja kylla vaan, ihan samanlaisia taitoja ja luonteenpiirteita munkin mielesta vaaditaan oppaalta, raskasta mutta monipuolista työta. Terkut Turkista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että olet tänne löytänyt, toivottavasti pystyn jatkossakin tarjoamaan sulle mielenkiintoista luettavaa :) Oppaan työ on kyllä ihan omaa luokkaansa ja nimenomaan siitä jää paljon muistoja! Rakasta työtä, mutta samalla niin palkitsevaa!

      Poista
  5. Minäkin ikävöin tunisiaan tällähetkellä niin paljon, että luin tän postauksen ikävissäni varmaan viisi kertaa :) olet niin positiivinen ihminen, kaunis ja postauksiasi odottelen aina innolla! More tunisia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oiiiiii, mä en oo käynyt siellä kohta puoleentoista vuoteen, think about that :( Kiitos kiitos kiitos!!! Mä yritän täällä blogissa olla positiivisempi kun ehkä oikeasti olenkaan ;) Ei vaiskaan, positiivisuus vetää puoleensa positiivisuutta! Negatiivisuus harvoin auttaa semmoisten asioiden kanssa joihin ei itse pysty vaikuttamaan :)

      Poista
    2. Ai niin ja tohon kauneuteen vielä, rusketus tekee ihmeitä iholle ;)

      Poista
  6. Kiva kirjoitus :) meillä on nyt harkinnassa lähteä miehen ja pojan kanssa tunisiaan miehen kotikonnuille pidemmäksi aikaa (muutama kuukausi). Itse en siellä ole ollut kun kaksi viikkoa maksimissaan kerrallaan. Hyvä asunto Soussesta tarvis saada tietty, joka sopisi reilu 1 veellekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Voi, ihana kuulla! Meettekö kesällä? Mullekin kelpais.. siinä ajassa taas muistaisi, miksi en halua asua siellä :D Me tosiaan asuttiin Chatt Marieamissa, siellä on edullisempia vuokria, ranta lähellä ja pääsee keskustaan ja Kantaouiin helposti :) Harmi, että meidän vuokraisäntä oli ihan mulkero, muuten olisin voinut antaa sen numeron :D Ootteko kattoneet täältä http://www.tunisie-annonce.com ? Me katteltiin aina tuolta asuntoja... Kandee varata kesälle hyvissä ajoin, koska ne kiskoo kamalia hintoja lähempänä kesää! Niin ja Kantaouissa on muutamia huoneistohotelleja!

      Poista
    2. Keväällä/kesällä. Mä olen aina ollut syksyllä tai talvella joten mulle tunisia on helkkarin kylmä paikka. Aina vaan palelee kun siellä oon ollut ;) joten nyt olis aika nähä se toinen puoli :D pitääpä katsoa tuo nettiosoite, jos siellä olis jotain :)

      Poista
    3. Hahha, joo tuut todellakin kääntämään kelkkasi, se on helkkarin kuuma paikka! Kevät ja alkukesä on ihanaa kun silloin ei oo liian kuuma ja illalla/yölläkin pystyy olemaan tukahtumatta :) Meillekin alkaa nyt varmistumaan päivämäärät milloin päästään reissuun! En jaksa odottaa!

      Poista
  7. Voisitko kertoa mihin maahan opas maksaa verot? Suomeen vai kohdemaahan?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä on kai vähän eri käytäntöjä. Riippuu mistä maasta sun palkka maksetaan ja oletko Euroopassa vai kolmannessa maassa ja kuinka kauan. En muista tarkkoja sääntöjä, mutta mä olin niin vähän aikaa ja mun palkka maksettiin Ruotsista, joten maksoin Ruotsiin kaikki sosiaaliturva yms maksut ja Suomeen verot. Mutta osa oppaista kyllä jättää ilmoittamatta tulot jotka on tienattu kolmannessa maassa. Mä en enään kauheen tarkasti muista tätä.. kyllä mä silloin verotoimistosta kyselin, mutta mä ainakin maksoin Suomeen.

      Poista
  8. Hei! En ole koskaan käynyt Tunisiassa.Loma olisi ensi kuussa ja vaihtoehtoja mietin. Oletko itse ollut helmikuussa siellä?millainen sää silloin on ollut jos olet ollut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, olen ollut helmi-maaliskuun vaihteessa ja silloin ainakin sattui olemaan hyvät ilmat. Illalla ja yöllä on viileää eli ihan kevät/syystakki kannattaa olla mukana. Hotelleissakin on kivilattiat, jotka ovat todella kylmät eli villasukat ja lämpöiset sisävaatteet mukaan :) Paikallisethan vetää siellä talvitakeissa :D Sää voi olla vaihteleva, mutta pääasiassahan siellä aurinko paistaa. Oletko menossa Sousseen? Kannattaa mennä mahdollisimman monelle retkelle mukaan, koska niitten kautta saa eniten irti Tunisiasta. Mun mielestä siellä on aika hankala omatoimimatkaila ellei ole paikallista (luotettavaa) tyyppiä mukana. Kysele ihmeessä jos haluat jotain vinkkejä, kerron mielelläni :) Ihanaa lomaa mun rakkaassa maassa <3

      Poista
  9. Kyllä Sousseen aattelin mennä. Ja SUURI kiitos ihanasta ja ystävällisestä vastauksesta. Pidän blogistasi todella paljon. Kaikkea hyvää teille molemmille! Ja jatka samaan malliin blogin pitämistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppas hyvä <3 Toivottavasti lomalla on ihanat ilmat ja nautit Tunisiasta!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)