sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

No need to worry there's no doubt

Koska blogiin on tullut niin paljon uusia lukijoita (ja heidän mukanaan kysymyksiä), niin ajattelin tehdä nyt esittely postauksen itsestäni..



Olen siis syntynyt vuonna -89 Seinäjoella. Siellä asustelin äitin kanssa kahdestaan Katajalaaksossa. Seinäjoelta muutin 9.vuotiaana Karstulaan ja sain pikkuveljen. Kaikki juuret ovat Pohjanmaalla ja pohojalaaseksi koen itteni. Sinne ehkä haluaisin vielä palatakin joskus. Kun on aakeeta ja laaketa niin mun sielu lepää. (Ehkä siksi Tunisiakin tuntui niin kotoisalta :D ) Karstula on Keski-Suomessa piiiiiieni paikkakunta 100km Jyväskylästä pohjoiseen. Lapsena/nuorena "vihasin" asua sille ja haluaisin aina lomilla Helsinkiin.



Oon harrastanut eli (kokeillut vuoden aina) vaikka mitä. Ihan muutamia mainitakseni: pesäpallo, naisvoimistelu, baletti, lentopallo, kuvataidekoulu, taitoluistelu (JOTA RAKASTIN, mutta ei ollut mahdollista enää Kardessa). Mutta Karstulaan muuttaessani menin teatteriporukoihin ja siellä olin ja pysyin lukion ykköseen asti. Oon ollut monissa näytelmissä mukana ja olin ekojen joukossa tekemässä teatteritaiteen lukiodiplomia meidän lukiossa. Joka oli aivan huippujuttu ja yks kivoimmista muistoista mitä mulla on kouluajoilta.



Kardessa kävin koulut lukioon saakka ja vuonna 2008 syksyllä muutin Helsinkiin opiskelemaan Haaga-Heliaan hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohtoa. Kävin sitä vuoden ja päätin, että haluankin keittiömestari-linjalle, joten hain uudelleen ja pääsin. Opiskelut ovat venyneet (kaikki kurssit olen käynyt, mutta se oppari....), mutta linjanvaihto ei ollutkaan niin helppoa ja pompin luokalta toiselle ja tuli enemmän hommaa. Ekana opiskeluvuotena en käynyt töissä kun lomilla, mutta tokana vuotena ja varsinkin kolmantena aloin käymään töissä. Pääsin kahvilaketjuun töihin ja pian ylenin vuoropäälliköksi. Siellä olin kunnes lähdin Tunisiaan viime keväänä. Koska mun aikaisemmista työpaikoista on kyselty niin oon ollut töissä 13.vuotiaasta asti. Mansikkamaalla, kunnalla, grillillä, 4Hlla kerhonohjaajana monta vuotta, kaupassa... Oon aina tykännyt shoppailla, niin jostainhan ne rahat on pitänyt saada :D









Oon kirjoittanut kokonaisen postauksen mun ja Mouadhin tapaamisesta, mutta tässä se lyhykäisyydessään. Tavattiin 2010 maaliskuussa kun olin tyttöpurukalla lomalla. Tähän ei mitään sen romanttisempaa liity, kun että tavattiin kaupassa (Soussessa Magazine General) ja juteltiin ja annoin mun numeron, koska halusin vaan karkuun... No, sitten nähtiinkin ja se oli menoa sitten.



Pidettiin yhetyttä puhelimella ja mesessä päivittäin. Toukokuussa menin uudelleen ja tapasin Mouadhin perheen. Mun oli pakko tulla kesäksi Suomeen töihin ja elokuussa lähdin Tunisiaan työharjoitteluun, tarkoituksenani olla siellä 2 kk. No, mikään ei mennyt oikein suunnitelmien mukaan ja palasin kuukauden jälkeen Suomeen. Päätin että tää suhde loppuu tähän, koska ei tästä tule yhtään mitään...




Meni aikaa ja oltiin erillään. Yhtäkkiä kun kaikki oli mun elämässä ihan paskaa ja palasina, niin Mouadh tulee takaisin kuvioihin ja huomaan, että se on se ihminen joka saa mut nauramaan ja näkemään valoa tunnelin päässä. Ja niin sitä taas mentiin... kuulostaa kliseeltä (ja sitä se onkin), mutta mä vaan TIESIN. Mulla on ollut aikaisempia vakavia suhteita ja koskaan en ole ollut niin varma ja uskaltanut luottaa täysillä ja aina oon epäillyt suhteen kestävyyttä. Mut Mouadhin kohdalla mulla oli niin varma olo. En osaa selittää, mut joittenkin ihmisten kohdalla tulee semmoinen tunne (voi olla ihan vaan ystäväkin), että tosta mä en halua päästää irti ja mun ei tarvikaan, koska se pysyy aina rinnalla, oli mikä oli.






Tulipas syvällinen, lyhyt ja ytimekäs kuvaus meidän tarinasta. Mutta siis, 1.3.2012 Mouadh kosi mua ja sanoin kyllä. Silloin päätettiin, että mä muutan kesäksi (tai ainakin joksikin aikaa) Tunisiaan. No, kosimisen myötä alettiin tietty suunnittelemaan myös häitä, joiden piti olla elokuussa 2012. 27.4.2012 (ens viikolla siitä on VUOSI), muutin Tunisiaan ja vuokrasin asuntoni elokuun loppuun saakka. Mulla oli pieni haisu mahdollisista työkuvioista, mutta ei mitään varmuutta. Kaikkien selvittelyiden myötä MINÄ :D päädyin siihen, että mennään naimisiin kesäkuussa. Mulla ei siis ollut ketään perhettä tai ystäviä häissä, mutta ei se mua haitannut. Tai tottakai olisin halunnut kaikki rakkaat, mutta ei mulla siitä ollut paha mieli.  Meillä on sitten toiset häät joskus Suomessa. Eli 8.6.2012 mentiin naimisiin ja siitä alkoi paperisota.





Heinäkuun lopussa avioliitto oli virallistettu Suomessa ja alettiin suunnittella oleskeluluvan hakemista. Muistaakseni Mouadhilla oli haastattelu  joskus elokuun puolessa välissä ja siitä about vähän yli kuukauden päästä myönnettiin oleskelulupa vuodeksi. Mulla loppuivat tytöt lokakuun puolessa välissä ja lensin Suomeen tuomaan kamoja, ettimään töitä, laitamaan asunnon valmiiksi ja lensin marraskuun ekoina päivinä takas Tunisiaan. Viikossa tyhjennettiin koti, hoidettiin Rockyn paperit kuntoon ja muutettiin Suomeen.





Eli puolen toista vuoden aikana mun elämässä on tapahtunut ihan hirveästi asioita. Plus Suomeen muuton jälkeen ollaan muutettu, oon saanut uuden työpaikan, Mouadh on aloittanut koulun ja saatiin Baby Suomeen. Että huh huh. Näin kun listaa, niin paljon on tapahtunut, lyhyessa ajassa. On ollut rankkaa, mutta en kyllä päivääkään vaihtaisi pois ! Nyt kun uudetkin tietävät taustoja, niin ajattelin, että olis kysymys postauksen aika!


 
Laittakaa siis kysymyksiä paaaaaaaljon

Ensi viikko aikaa kysellä minusta, meistä, Tunisiasta, arjesta... u name it, ensi sunnuntaina vastaan kysymyksiin!

14 kommenttia:

  1. Haluaisin kysyä:

    -Oletko oppinut arabiaa ja haluaisitko oppia?
    -Oletteko ajatelleet mouadhin kanssa perheen lisäystä ja olisiko ajankohta vasta myöhemmin?
    -Aijotteko pitää Suomessa toiset häät jonne tulisi kaikki lähimmäisesi ja sukulaisesi?
    -Minkä ikäinen Mouadh on?
    -Kun menitte naimisiin, niin vihkikö teidät pappi vai oliko tilaisuus yhtään samanlainen kuin esimerkiksi luterilaisissa häissä kirkko osuus?
    -Olitteko puhuneet ennen Mouadhin kosintaa naimisiin menosta ja siitä että olisitko valmis menemään hänen kanssaan naimisiin, sekä mietin Matkaoppaita teidän jaksoa katsoessa että tiesitkö tai osasitko aavistaa yhtään että Mouadh aikoisi kosia kameroiden edessä? :)

    VastaaPoista
  2. Mulla on turkkilainen poikaystävä ja asutaan tällä hetkellä Unkarissa, eli siis ei kummankaan kotimaassa. Oon aina ajatellut, että olis jotenkin "epäreilua" toista kohtaan asua jomman kumman kotimaassa, koska toisella on siellä sitten perhe ja ystävät ja kaikki systeemit + kieli on tuttuja, kun taas toinen on ihan vieraassa kulttuurissa. Kun asutaan maassa joka ei ole kummankaan kotimaa, ollaan ikäänkuin samalla lähtöviivalla :D Plus jos asuttais Suomessa mulla olis hirvee paine siitä että viihtyykö ja sopeutuuko toinen jne. Ootte asuneet ensin Mouadhin kotimaassa ja nyt Suomessa eli oot nähnyt molemmat puolet tästä toisen kotimaassa asumisesta. Mitä mieltä oot, kumpi on helpompaa? Mikä on ollut haastavaa? Oliko päätös muuttaa Suomeen helppo?

    VastaaPoista
  3. Tykkään sun blogista hirveesti!
    Näin sut jokin aika sitten telkkarissa ja sen jälkeen tuli mietittyä et onkohan sulla blogia, olis kiva seurata ja lopulta sit löysin tän!:) Jollaa taval ihailen sua! oot ollu tosi rohkee ku oot uskaltan toimii niinku on sydän sanonu ja vaikutat kaikist vastoinkäymisist huolimatta tosi onnelliselta:)
    Oon miettiny, että miten sun vanhemmat on suhtautunu tähän kaikkeen? ja miten Mouadhin perhe suhtautui?
    Tuliko Tunisiassa vastaan minkäänlaisia väärinkäsityksiä? esim. kun on niin erilaiset tavat eri kulttuureissa..
    Onko sua ikinä kaduttanut?
    Ootteko miettiny et asutteko nyt tästäedes Suomessa ja käytte Tunisiassa vain lomalla, vai aijotteko muuttaa sinne vielä joskus?
    Onko teillä ollu ikinä 'kielimuuria'?:D vai onko englannilla pärjätty hyvin?
    ja vielä! Jos nyt en ihan väärin muista niin eikö Tunisiassa puhuta arabiaa? Osaatko?:)

    VastaaPoista
  4. Hei! Nyt kun valaisit noita opintojasi, niin mua rupes kiinnostamaan, että miten et ole keittiöhommissa?
    Ite oon kans nimittäin opiskellu restonomiksi, eri koulutusohjelma toki, mutta tajusin valmistuttuani, että ei se vaan oo mun hommaa. Oon siis ollu ravintola-alalla aina ja pohjakoulutuksena kokki, mutta nyt on vaan tullut ihan täys stoppi. Ei vaan kiinnosta olla suoraan sanottuna paskalla palkalla hitosti hommaa, kun vähemmälläkin sen rahansa vois saada. Sit taas tuntuu, ettei noi ns. pomohommat ole mun juttu. Oonkin yrittänyt ettiä ihan jonkin muun alan hommia.
    Mutta siis niin, käsittääkseni teet kuitenkin nyt jonkun ihan muun alan hommia, niin onko sulla suunnitelmia vielä opiskella jotain toista alaa tai vielä tehdä joskus koulutusta vastaavaa työtä vai ootko vielä ajatellut tälläsiä...?

    Niin ja tsemppiä siihen opinnäytetyöhön! Itellä veny valmistuminen just sen ONT:n takia muutaman vuoden. Se on just toi, ku tekee töitä, niin ei vaan meinaa jäädä enää sille aikaa ja kiinnostusta.

    -J

    VastaaPoista
  5. Mikä on ollut teidän suurin haastenne sen jälkeen kun muutitte Suomeen?

    VastaaPoista
  6. Mä takerrun epäoleelliseen :D (ja ehkä siitä olikin juttua aiemmin, mutta en just muista..)
    Miksi sulla oli 2 erilaista hääpukua, ja missä järjestyksessä ne oli? Ja siis huippukauniit molemmat, sopii sulle tosi hyvin! Säilytitkö muuten puvut, käyttäisitkö jompaa kumpaa sitten joskus kun järkkäätte häät Suomessa?

    -Em

    VastaaPoista
  7. Mikä teidän koiran tarina on? Mistä se on hankittu? Olen itse ajatellut koiran "adoptoimista" ja siksi kyselen :)
    Mitä teette vapaa-aikananne Mouadhin kanssa?
    Mitä mieltä ystäväsi ja perheesi olivat Mouadhista? Mitkä olivat ensireaktiot kun he tapasivat?

    VastaaPoista
  8. Kun ystäväsi saivat tietää Mouadhista, mitä he ajattelivat hänestä ja epäilivätkö he koskaan Mouadhin aitoisuutta sinua kohtaa ja että onkohan hän varmasti tosissaan, ja oliko heillä ylipäätään ennakkoluuloja ja toppuuttelivatko he sinua asian kanssa? :)

    VastaaPoista
  9. hei, ensinnäkin, ihana blogi, kirjoitat todella aidosti ja sun tunteen pystyy aistimaan! Muakin kiinnostaa miten vanhempasi tällä hetkellä suhtautuvat teidän avioliittoon? Tapasitko Soussessa muista suomi-tunisia pareja/perheitä jotka asuvat siellä pysyvästi? MIkä on naisen asema nykyään tunisiassa,miten siellä suhtaututaan naisen työssä käyntiin, onko yleistä että nainen on kotona ja hoitaa lapset? Mikä on keskimääräinen tulotaso Tunisiassa? Kiitos <3

    VastaaPoista
  10. Haluaisin kysyä: Millainen oli Rockyn ja Babyn kohtaaminen pitkän ajan jälkeen, kun Baby tuli Suomeen? Ehkä Rockyn häntä heilui iloisesti ja Baby kehräsi? Kun teillä on vieraita, osoittavatko Rocky ja Baby kiinnostusta vieraisiin? Luulen, että ainakin koirilla tämä johtuu rodusta. Eli esim. kiinanpalatsikoirat eivät ole kiinnostuneita vieraista ihmisistä. Ovat vähän kuin EVVK. :) Sellainen kokemus minulla on.

    Postauksessa, joka on päivätty 17.4. kirjoitat: Eikö Rocky olekin hassu? Meinasin kuolla nauruun ... Valitettavasti en ymmärtänyt kuvasta, mitä hauskaa Rocky teki. Voisitko selventää? Rockylla on kiva kaulahuivi, jota se kantaa arvokkaasti. ;)

    VastaaPoista
  11. Miten Mouadh on sopeutunut Suomeen? Mikä on ollut vaikeinta ja mikä on yllättänyt positiivisimmin?

    VastaaPoista
  12. Sitten joskus kun meinaatte tehdä lapsia, niin oletteko keskustellut tuleeko niistä muslimeja vai kristittyjä. Meillä tää aihe aiheuttaa aina sodan, vaikka ei vielä vuosiin oo muksuja tulossa. :D

    Jenni

    VastaaPoista
  13. Tässä "muutama" kysymys: (Mouadh kirjoitettu lyhentäen M)

    -Miten maahanmuutto Tunisiaan sulta onnistui eli miten sait oleskeluluvan? Pitikö mennä naimisiin vai jotenkin muuten? Ja entäs M osalta kun tuli Suomeen oliko oleskeluluvan saaminen kuinka suuri prosessi, mitä lappuja pitää täytellä ja onko haastattelua yms?
    -Mitä kieltä puhutte keskenänne?
    -Katsooko ihmiset teitä miten kun kuljette yhdessä?
    -Ootteko/ootko kohdannut rasismia?
    -Mikä on sun tulevaisuuden toiveammatti? Entä M?
    -Otatteko lisää lemmikkejä? Kuinka paljon niihin menee rahaa kuukaudessa?
    -Suosikki maa, jossa oot käyny?
    -Mitä kieliä puhut?
    -M paras puoli? Sun paras puoli?
    -Pahin asia sun elämässä?
    -Mitä pelkäät?
    -Monta lasta haluat/tte? Ootteko puhunu asiasta?
    -Mistä asioista sun mielestä pitäisi ainakin puhua ennekuin menee naimisiin (ulkomaalaisen) miehen kanssa?
    -Uskotko rakkauteen ensisilmäyksellä?
    -Mikä on parasta parisuhteessa? Entä vaikeinta?
    -Miksi haluat asua Suomessa?
    -Voisitteko kuvitella muuttavanne muualle Eurooppaan?
    -3 tärkeintä arvoa elämässä on?
    -Kaupat joista ostat vaatteita?
    -Kuinka paljon kuluu rahaa kosmetiikkaan/vaatteisiin yms kuukaudessa?
    -Julkinen henkilö ketä ihailet?
    -Mitä musiikkia kuuntelet?
    -Mitä yhteistä sulla ja M on? Entä eriäväisyyksiä?
    -Kaunein naisjulkkis?
    -Komein miesjulkkis?
    -Ootko sä tai M saanut usein kuulla että M näyttää ihan Enrique Iglesiaskselta? :D
    -Mitkä asiat tekee onnelliseksi?
    -Lempi ruoka ja juoma?
    -Paras pizzeria, ravintola ja kahvila?
    -Juotko kahvia, jos niin mimmosta?
    -Kuinka usein juot alkoholia? Juoko M ollenkaan?
    -Seuraatko politiikkaa?
    -Voisitko tehdä sellaisen päivä kanssani postauksen videolla?

    VastaaPoista
  14. Ihailen suuresti sitä että uskalsit lähteä Tunisiaan ja elää siellä. Kuinka siis sait työharjoittelun juuri Tunisiasta ja millainen harjoittelu se oli, mitä teit? (Ainakin muistelin niin että se oli työharjoittelu minkä perässä menit Tunisiaan) Asuitko yhdessä Mouadhin kanssa ja mitä vanhempasi olivat mieltä lähdöstäsi? :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)