sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän.

Ajattelin kirjoittaa niinkin henkilökohtaisesta asiasta kuin uskonnosta. Multa usein kysyttiin ja kysytään edelleen mitäs kun se sun mies on muslimi. Niin mitä sitten? Mä oon aina ollut kiinnostunut uskonnoista ja lukiossa rakastin uskonnontunteja, varsinkin vieraiden uskontojen kurssia. Kirjoitin myös ylppäreissä uskonnon (vaikkakin kamalassa vatsataudissa) ja mietin ja mietin edelleenkin, että lähtisin opiskelemaan uskontoa/uskontoja yliopistoon. Pienenä luin aina iltarukouksen (yleensä kaksi) ja jos en muistanut niin mulla oli huono omatunto siitä. Muistan kuinka pienenä joskus kun mulla oli kamala vatsakipu tai vastaava niin hoin päässäni, että jos mä nyt kärsin tän kivun niin ehkä se on joltain toiselta pois. Useimmiten ajattelin silloin erästä sukulaista, jolla oli paha syöpä. 


Oon aina uskonut Jumalaan. Meillä kotona on ollu ihan "perus" suomalainen uskonnollinen kasvatus, eli kerran vuodessa kirkkoon, rippikoulu ja ehtoollisellakin oon käynyt kaks kertaa elämässäni.Lapsena ja nuorena  mulla oli muutamia ystäviä helluntaiseurakunnassa ja muutama oli lestadiolainen. Eli olen tutustunut ja nähnyt osan heidän maailmastaan ja tavoistaan. Monet ajattelevat että helluntalaiset ovat hulluja ja tuputtavat uskoaan. He tekevät niin koska uskovat niin vahvasti, moni on kokenut jotain kamalaa ja löytänyt uskosta toivonsa. Jos se pelastaa jonkun alkoholismilta tai huumeilta, niin eikö se ole parempi niin? Moni pitää lestadiolaisia vanhanaikaisina ja kohtuuttomina. Mä ihailen heidän yhteisöllisyyttään ja rakkauttaan lapsia kohtaan. Toki on monia asioita, joita minä en ymmärrä, mutta ei kai mun tarvikaan. Jos he ovat onnellisia oman uskonsa kanssa, niin ei se ole minulta pois. Oon kuitenkin aina ihmetellyt miten kristyt voivat erota toisistaan niin paljon. Miksi raamatusta on monta "versiota"? Miksi siitä on poistettu osia? Miksi on niin monta tapaa uskoa? Ja kaikki uskovat oman tapansa olevan oikein? Mikä sitten on oikein?



Mä en ole koskaan ollut ennakkoluuloinen tai muodostanut mielipidettäni ihmisestä yhdellä kertaa. Kun tavattiin Mouadhin kanssa niin tottakai me puhuttiin paljon uskonnosta ja molemmat tiesivät, että meillä on eriäviä mielipiteitä. Mutta huomasin pian, että mulla oli PALJON väärää tietoa tai väärinymmärrättyä tietoa islamin uskosta ja muslimeista. Tottakai, mä oon elänyt kristityssä perheessä, hyvin maallistuneessa Suomessa, pienellä paikkakunnalla, jossa ei tainnut olla yhtään muslimia (ainakaan julkisesti). Miten mä voisinkaan mitään tietää? En väitä nytkään tietäväni kaikkea, miten voisinkaan, koska en ole muslimi. Vaikka Mouadh niin väittääkin, koska oon sanonut heidän uskontunnustuksensa (tietämättäni).


Viime viikolla yksi mun läheinen kysyi multa: "Näkyykö se jotenkin teidän elämässä, että Mouadh on muslimi?" Tää oli helppo kysymys. Näkyy se tottakai. Me ei syödä sian lihaa, Mouadh rukoilee, käy moskeijassa (joskus) ja en mä käytä liian paljastavia vaatteita (tosin en niitä ennenkään käyttänyt). Toinen kysymys olikin vaikeampi: "Eihän susta tule koskaan muslimia?" Olin jonkun aikaa hiljaa. En mä voi tommoseen kysymykseen vastata. Mä en ole muslimi, mutta en mä voi vannoa, että musta ei koskaan tulisi. En ole sitä tosissani miettinyt, mutta tutkinut asioita. Jos tulisi niin mitä sitten? Miksi se on niin kamalaa, jos ihminen kääntyy muslimiksi? Mitä pahaa siinä on? Mikä minussa muuttuisi? Monessa mielessä uskon, että musta tulis paljon parempi ihminen, mutta perusminä ei muuttuisi mihinkään. Musta kamalampaa olisi se, että ilmoittaisin olevani ateisti.


Usein huomaa miten vähän ihmiset oikeasti tietävät islamin uskosta. (En väitä tietäväni kaikkea, en todellakaan.) Mitä eroa kristinuskolla ja islamilla sitten on? Molemmat uskovat vain yhteen ainoaan Jumalaan. Molemmat uskovat Jeesuksen olevan profeetta. Molemmat noudattavat kultaista sääntöä:

Raamatun mukainen Jeesuksen opetus vuorisaarnassa: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille". Islamissa puolestaan opetetaan "Kukaan teistä ei ole uskovainen niin kauan kuin hän ei toivo veljelleen sitä, mitä hän toivoo itselleen".  -Wikipedia

Toki muslimit eivät usko Jeesuksen olevan Jumalan poika ja eivätkä usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Mutta omasta mielestäni näillä uskonnoilla on enemmän yhteistä kun eroja. Eikö tärkeintä kuitenkin ole, että meidän Jumala on sama kuin Allah?



Usein musta tuntuu, että kamalin asia monen mielestä on se, että muslimi nainen "joutuu" peittämään itsensä ja pukeutumaan kaapuun. Monet naiset ja tytöt esim. Tunisiassa ovat muslimeita, mutta eivät peitä hiuksiaan, mutta toki pukeutuvat muuten siveellisesti (tai ainakin pitäisi). JOS minusta tulisi muslimi ja päättäisin ITSE, että haluaisin peittää hiukseni, niin mikä siinä olisi kamalaa? Kärjistetysti sanottu, ihan sama kun olis pipo aina päässä? Jokainen muslimi nainen saa itse päättää peittääkö hiuksensa vai ei. Tietenkin siinä voi olla yhteisön painostusta, mutta missä yhteisössö ei olisi. Onko se sitten parempi, että 12-vuotiaat tytöt kulkee tiukoissa minimikroshortseissa ja käyttää topattuja rintsikoita, mielellään vielä joku tiukka glitteritoppi päällä? Odottavat 15-vuotiaana innoissaan, että saavat vetää pään täyteen? Kärjistettyä tuokin toki on, mutta tajuatte pointin?

Koraanissa kehotetaan naisia peittämään itsensä, mutta niin kehotetaan Raamatussakin. Raamatussa kyseiset kohdat löytyvät: Uusi Testamentti :Kirje korinttilaisille 11:2-16 ja Vanha Testamentti: 1. Moos. Genesis24:65, 4. Moos. Numeri 5:18 ja Jesaijan kirja 47:2. Jos jota kuta kiinnostaa sieltä asiaa tutkia....


Mä en voi ymmärtää ihmisiä, jotka pitävät islamin uskoa uhkana tai "pahana uskontona". Jokaisessa uskonnossa on ääriliikkeensä, niin kristinuskossakin. Puhutaan paljon Jihadista, tietämättä mitä se oikeasti tarkoittaa. Islam on rauhan uskonto, ei sodan ja tappamisen.


 Tarkoitus ei ole puolustella tai "käännyttää" ketään (miten voisinkaan). Vaan avata silmiä ja keskustelua. Me puhutaan paljon kotona uskonnosta ja välillä mua raivostuttaa. Mä oon kasvanut tietyllä tavalla ja oon koko elämäni uskonut tietyllä tavalla. En mä voi yhtäkkiä vain muuttaa ajattelutapaani. Mouadh ei ole koskaan mua pakottanut/käännyttänyt, me ollaan vaan puhuttu paljon asioista, välillä aika painokkaastikin. Välillä musta ehkä tuntuu, että se yrittää liikaa ja mua alkaa ahdistaa. Mutta tiedän, että se ei tarkoita mitään pahaa. Meillä on ollut monta "hyvää" keskustelua siitä mikä on totta ja mikä ei. Mouadhille se on niin selvää mikä on totta. Se on niin varma uskostaan ja kaikesta siihen liittyvästä. Pitäisihän munkin olla? Mutta en mä ole koskaan lukenut Raamattua kannesta kanteen. Toisin kuin kaikki muslimit ovat lukeneet Koraanin ja osaavat sen suurin piirtein ulkoa. Jos Mouadh kysyy multa jotain mitä Raamatussa sanotaan tästä, niin tulee aika tyhmä olo kun ei osaa vastata, tosin kuin jokainen muslimi osaa kyllä kertoa mitä Koraanissa sanotaan.


Ollaan katsottu paljon videoita YouTubessa, Raamatusta ja Koraanista. Mouadhille uskonto on suuri osa elämää, koska heille se on osa kulttuuria. Toisin kuin mulla/meillä uskonto ei ole osa kulttuuria, kovinkaan vahvasti. Toki meidän elämä on rytmittynyt juhlapyhien mukaan, mutta kuka oikeasti tietää miksi mitäkin pyhää vietetään. Viimeksi tällä viikolla selitin meidän työpalaverissa miksi Helatorstai on olemassa. Välillä mua ärsyttää miksi kaikkeen tekemiseen pitää liittää uskonto. Mä yritän olla hyvä ihminen ja tiedän mikä on oikein ja mikä väärin ja teen sen mukaan ratkaisuja elämässäni. Mut Mouadhille se ei riitä. Hän ajattelee kokoajan mitä syntejä se saa anteeksi ja mikä ei saa Jumalaa vihaiseksi.Välillä musta tuntuu, että se pelkää Jumalaa ja että Jumala olisi "paha" ja ankara. Mulla kun taas on mielikuva, että Jumala on anteeksiantava ja melkein kaiken voi saada anteeksi jos oikeasti katuu.





Menipäs tää nyt syvälliseksi. Huomaatte varmaan miten sekaisin ja hämmentynyt olen? Koko tekstin tarkoitus oli kuitenkin herättää ajatuksia ja ihmisiä ajattelemaan mitä oikeasti on Islam (muistakaa mä en ole muslimi, en siis kaikkea tiedä) ja ottamaan siitä selvää, ihan vain mielenkiinnosta. Laittakaa kysymyksiä, ajatuksia, mitä tahansa kommenttia.

40 kommenttia:

  1. Olen käynyt Tunisiassa. Loma oli ihana ja unohtumaton. Olin Saharan retkellä eli käsitys maasta vähän laajempi kuin pohjoisen rikkaammat turistikaupungit kuten Sousse. Oppaamme Elise, suomalainen nainen, joka asunut 30v Tunisiassa oli aivan mahtava.

    Kuitenkin... naisen asemaa ei voi verratakaan asemaan Suomessa. Maaseuduilla ja pienissä kaupungeissa etenkin miehet tulevat ja menevät vapaasti ja naiset ovat kotona. Mikäli nainen käy töissä, joutuu hän silti hoitamaan kaikki kotityöt. Avioero on mahdollinen, mutta käytännössä hyvin hankala ottaa. Kahvilakulttuuri paljastaa jotakin, miehet istuvat kaiket päivät teellä kun naisia ei näy kahviloissa mailla halmeilla, ovat kotona.

    Korruptiota esiintyy, ihmiset eivät ymmärrä uutta demokratiaa ja luulevat voivansa tehdä mitä haluavat kuten roskata ja yhteiskunta ei tue kansalaisia. Ei ole työttömyyspäivärahaa, kunnon eläkkeitä tai palkallista äitiyslomaa. Ihmisten ahdinko köyhissä Etelän kaupungeissa kova ja työttömyys % korkea.

    Monikulttuuriset suhteet eivät tilastojen valossa kestä, eron todennäköisyys on suomi-suomi suhdetta paljon korkeampi. Kulttuuri missä ihminen kasvanut ja kasvatus vaikuttavat niin vahvasti että lopulta kultturierot nousevat liian suuriksi, viimeistään lasten tullessa kuvioihin. Itseäni järkyttää muslimiasuissa kulkevat suomalaiset naiset, ihan kauhean näköistä.

    Suhtautuminen yksiavioisuuteen on niin erilainen, että mies voi pettää, eikä nää itse siinä mitään ihmeellistä ja kokee asian aivan normaaliksi. Sitä kautta päädyin tähän blogiin, kun demissä puhuttiin, että blogin pitäjää on petetty. Uskon tämän olevan totta, ei kannata olla liian naiivi ja sinisilmäinen.

    Muuten blogiin olisi kiva saada enemmän juttua normaalin arjen elämisestä, kultturieroista, miten elämä Suomessa ja Tunisiassa eroaa toisistaan, minkälaisia sopeutumisvaikeuksia miehellä on ollut Suomeen, ja mitä teette tällä hetkellä Suomessa (opinnot/työ) ja missä asuttte.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oppaanasi on toiminut Else, joka on ollut minun kanssani oppaana viime kesänä ja erittäin läheinen ystäväni:) Hienoa, että olet matkustanut Tunisiassa muuallakin kuin vain Soussessa tai Hammametissä. Viikon tai parin loma tosin ei kerro koko totuutta maan kulttuurista.

      On totta, että maaseudulla varsinkin naisten asema on "huonompi", MUTTA mielestäni se ei kerro siitä että he eivät olisi onnellisia tai heillä ei olisi ollut valinnan varaa? Uskonto opettaa, että miehen tulee pitää huolta perheestä. Nykyään Tunisiassa monet naiset kouluttautuvat ja käyvät töissä miesten lailla. Osa ei halua, osan ei tarvii, osa ei löydä sopivaa työtä, syitä on monia, niin myös Suomessakin. Se, että naiset hoitavat kaikki kotityöt ei pidä paikkaansa. Toki moni nainen haluaa tehdä kaikki kotityöt ja mies tuo ruuan pöytään ja hoitaa miehisemmät työt kuten korjailut yms. Tunnen monia tunisialaisten vaimoja, joiden miehet SIIVOAVAT ja KOKKAAVAT. Niin myös meillä! Lomalla sitä ei pääse näkemään normaalin perheen arkea, joten minusta tämä väitteesi on aika hurja yleistys.

      Avioero on TÄYSIN mahdollinen ja sen voi myös nainen ottaa. Tunisiassa myös tehdään aina avioehto johon kysytään ensimmäisenä NAISEN MIELIPIDE. Miehet istuvat miehille tarkoitetuissa kahviloissa ja naiset mieluummin kokoontuvat kotiin rupattelemaan. MUTTA myös naisia näkee kahviloissa. En tiedä missä sinä olet liikkunut, mutta itse siellä asuneena ja paljon paikkoja nähneenä, olen kyllä nähnyt naisporukoitakin kahvilla. Hyvä esimerkki, mieheni siskon synttärijuhlat pidettiin kahvilassa ystäväporukalla, jossa oli sekä miehiä, että naisia. Ja sisko on tosiaan uskonnollinen ja peittää hiuksensa, joten sekään ei ole syynä.

      Huomaan, että en ole perehtynyt Tunisian tilanteeseen kovinkaan hyvin... Poliittisen tilanteeseen ja ihmisten köyhyyteen on monta syytä ja se on mahdotonta meille ymmärtää. Demokratia ei toimi, koska sitä ei koskaan ole ollut. Miten voit kuvitella, että ihmiset jotka ovat aina olleet "vangittuja" yhtäkkiä tietäisivät mitä vapaus oikeasti on? Demokratian rakentaminen vaatii aikaa maaassa, jossa on aina ollut yksi hallitsija. Ehkä se ei edes koskaan tule onnistumaan ja he tarvitsevat yhden ainoan johtajan. En tiedä mistä olet saanut tiedon, että Tunisiassa ei maksettaisi eläkettä tai äitiyspäivärahaa? Koska niitä todellakin maksetaan....

      Roskaaminen ei liity mitenkään demokratiaan, vaan siihen, että jätehuolto ei ole hyvin organisoitu eikä ihmisillä ole tietoa tai taitoa kierrättämisestä. Miksi joku olisi kiinnostunut kierrättämisestä, jos ei edes ole varma saako huomenna rahaa ruokaan?

      Monikulttuuristen suhteiden tietämyksestäsi vielä sen verran, että sinun kannattaisi tutustua uusimpaan Perhebarometri tutkimukseen osoitteessa: http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/7ec659ed28cd62f18f454167170a62f0/1365933694/application/pdf/2007156/Perhebarometri%202012_web.pdf Jonka tiivistelmässä sanotaan näin:

      "Suurin osa kaksikulttuurisessa avioliitossa elävistä on yhtä tyytyväisiä tai
      tyytyväisempiä liittoihinsa kuin suomalaisissa liitoissa elävät. Kaksikulttuuriset
      avioliitot ovat hieman riitaisampia kuin tavanomaiset avioliitot. Yleisesti ottaen
      kahden kulttuurin perheissä ei lastenkasvatus kuitenkaan tuota ristiriitoja sen
      useammalle avioparille kuin keskivertosuomalaisissakaan lapsiperheissä."

      Miksi sinua järkyttää suomalaiset naiset "muslimiasuissa"? Mitä se sinulle kuuluu? Eikö jokainen saa pukeutua niin kuin haluaa ja mistä syystä haluaa? Kammottavaa ahdasmielisyyttä!

      Poista
    2. Islamin uskossa aviorikos on vakava synti, tapahtui se miehen tai naisen toimesta. Se on totta, että joissain maissa miehellä voi olla 4 vaimoa, MUTTA nimenomaan VAIMOA. Ja silloin miehen pitää pystyä pitämään kaikista vaimoista samalla tavalla huolta taloudellisesti. Mutta meillä tosin tämä ei tule kysymykseenkään..

      Tämä teksti taisi olla vain minun provosoimistani, mutta ainakin nyt tiedät enemmän totuudesta.... ilmeisesti et ole blogiani aikaisemmin lukenut, koska juuri noista asioista joita toivot, niin kirjoitan joka päivä. Mutta kiitos kommentistasi, niin sain taas ihmisille kerrottua muutaman totuuden lisää :D

      Poista
  2. Vastaanpa nyt tähän. Mieheni on kosovolainen ja muslimi. Kosovossa he ovat maallistuneita muslimeja ja esim. tytöt pukeutuu kuten muutkin eurooppalaiset. Toki siellä on myös niitä, jotka elävät kaiken islamin sääntöjen mukaan.
    Meillä se näkyy niin, ettei syödä sianlihaa. Mä saatan joskus tosin syödä kinkkupitsan tms. mutta pääsääntöisesti sianlihaa ei kaupasta osteta. Mies ei käytä alkoholia. Mulle on sanonut, että saan käyttää mutta toivoo etten perskännejä joisi. Tosin mua ei enää oikein edes kiinnosta kun tässä iässä krapulat on jotain ihan kauheita.
    Mies ei rukoile tai käy moskeijassa. Ramadania viettää mutta siinäpä se. Mutta huomaa kyllä, että uskonto on osa kulttuuria.
    Mä en myöskään ymmärrä tuota Jumalan pelkoa.

    Itse en ole mitenkään uskonnollinen. Kuulun kirkkoon ja olen käynyt rippikoulun, mutta en edes muista koska viimeksi olen käynyt esim. Jumalanpalveluksessa.
    Nyt mieheni myötä mulle on tullut ihmeellinen tarve korostaa omaa uskontoani ja ev.lut. kirkon oppeja, varsinkin jos meillä on erimielisyyttä jostain asiasta :D
    Näitä tilanteita on onneksi harvemmin, eikä meidän arjessa uskonto näy millään erityisellä tavalla. Mulle tärkeintä on sydämen usko eikä sitä tarvitse julistaa. Samaan Jumalaanhan me uskotaan joka tapauksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Aika samoilla linjoilla mennään siis teillä kun meilläkin. Ja nimenomaan pointti mun tekstissa oli, että samaan Jumalaan me kuitenkin uskotaan. Siksi se onkin niin uskomatonta, miksi monella on islam "kammo"? Jokaisella omat tapansa uskoa ja se ei kellekään muulle pitäisi kuulua... Mä en oikein enää ole varma pystynkö kaikkia Ev.lutin oppeja täysin tukemaan. Nää on hankalia tilanteita.. Vaikka paljon Raamatussa ja Koraanissa on samaa.

      Poista
  3. Mä luulen, että se "kammo" johtuu tietämättömyydestä. Mä voisin avautua esim. mun omista vanhemmistani mutta taidan jättää aiheen tähän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon täysin samaa mieltä, että kaikki johtuu tietämättömyydestä... Oli munkin vanhemmilla omat ennakkoluulonsa, onneksi ne ovat nyt aika hyvin lähteneet..

      Poista
  4. Siis tiedän Tunisiasta paljon muutakin kuin mitä viestiini kirjoitin, en vaan jaksanut alkaa kaikesta kirjoittamaan. Else totesi Saharan retken lopussa, että olkaa onnellisia elämästänne Suomessa koska siellä asiat todella hyvin. Else nimenomaan sanoi siitä, että työttömyyskorvauksia ei tunneta Tunisiassa ja äitiysloma 2kk pituinen. Else myös kertoi, että vaikka nainen kävisi töissä, nainen tekee silti perheessä kaikki kotityöt. Yllättävää, että itse et tiennyt noita asioita mistä Else mainitsi, ettekö te oppaat keskustele näistä asioista keskenänne? Hänellä kuitenkin 30v kokemus Tunisiasta. Itse martkustin maata aika paljon, yhdessähään kahvilassa en naisia nähnyt, paitsi Soussessa keskustan tuntumassa.

    Myös tuo asia mitä kerroit demokratiasta on mulle täysin tuttua. Miksi kuvittelet, etten ymmärrä, ettei demokratia voi toimia maassa mihin se vasta on tullut, vaikken niin viestiini kirjoittanut. Tottakai ymmärrän, ettei se voi heti toimia. Else vaan mainitsi siitä, että syitä maan roskaisuudelle on roskakuskien lakkojen ja roskien keruun huonon organisoinnin LISÄKSI se, että ihmiset ymmärtävät demokratian niin, että he saavat tehdä mitä huvittaa, kuten heitellä roskia maahan. Ja roskaongelma on tästä syystä pahentunut viimeaikoina. Ehkä sinunkin pitäisi vähän päivittää tietämystästäsi?

    Jos jostain barometreistä aletaan puhumaan, niin barometrien mukaan Suomi on yksi maailman onnellisimmista maista. Itse olen elänyt afrikka-suomi suhteessa ja auta armias, jos joku suhdetta tai miestäni arvosteli- niin hyökkäsin heti vastaan. Halusin sillä varmaan itsellenikin uskotella, että suhde toimii vaikka niin ei ollut. Ero oli lopulta helpotus.

    "Suomalaisen ja ulkomaalaisen solmimat liitot päättyvät lähes kolme kertaa useammin eroon kuin liitot, joissa molemmat ovat syntyperältään suomalaisia, kertovat monikulttuurisia avioliittoja tutkinut Siirtolaisinstituutin tutkimusjohtaja Elli Heikkilä sekä Monikulttuuristen perheiden liiton puheenjohtaja Tarja Niemi.

    Samaa osoittavat myös Tilastokeskuksen laskelmat vuodelta 2007.

    Kun tarkasteltiin sataa liittoa, suomalaisia eroja oli vuodessa 1,3. Monikulttuuristen liittojen vastaava luku oli lähes kolminkertainen."

    Ja näiden maiden kansalaisten kanssa ero tulee kaikista todennäköisemmin:

    Gambia
    Bangladesh
    Entinen Serbia ja Montenegro
    Kamerun
    Tunisia
    Kongo
    Nigeria
    Irak
    Tansania
    Jordania
    Turkki
    Kaikki Afrikan maat yhteensä
    Egypti
    Marokko
    Peru
    Somalia
    Algeria
    Albania
    Ghana

    Listalla käytännössä afrikan maita. Ja voin kyllä vannoa, että afrikkalaiset miehet pettävät hyvinkin paljon, vaikka kuinka olisi rikos islamissa. Eihän esiaviollinen seksikään ole oikeasti suotavaa, mutta sitä käytännössä kuitenkin harrastetaan. Itse pidän afrikkalaisia miehiä playereinä ja ovat kyllä katukuvassa kovia iskemään naisia, kotona oleva vaimo ei paljon menoa hidasta.

    Tällä hetkellä Ranskassa on jo huivikielto, että ei se nyt niin järkyttävää ole. Se on vaan jotenkin niin groteskin näköistä kuin vaalea suomalainen nainen kulkee kaavuissa, jotka ei mitenkään sovi suomalaiseen kulttuuriin. Saa kyllä heittää hyvästit töiden löytämiselle ainakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos luet aikaisemmin kirjoittamani kommentin, niin en puhunut tyttömyyskorvauksesta mitään, vain äitiyslomasta ja eläkkeestä. Ja niin kuin sanoin, niin maaseudun elämä Tunisiassa on erilaista kuin kaupungeissa Soussessa ja Tunisissa. Kävitkö pääkaupungissa? Siellä kahviloissa on ihan yhtä paljon naisia kuin miehiäkin. Tunisia on yksi länsimaalaistuneimmista muslimimaista. Soussessakin on PALJON kahviloita, jotka ovat tarkoitettu vain miehille. En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos naiset eivät käy kahviloissa? Kukaan ei kuitenkaan heitä pakota kotiin jäämään...

      Tottakai moni nainen Tunisisiassa hoitaa kotityöt, vaikka kävisi töissä. Monelle se on kunnia asia ja kuuluu naisen tehtäviin. Samalla tavalla kuin miehen tehtäviin kuuluu ruuan hankkiminen, korjaustyöt ja rakentaminen. Niinhän meillä on Suomessakin? Ei kaikki ole niin mustavalkoista, mitä nyt annat ymmärtää. Esim mieheni perheessä isä vain on töissä ja antaa KOKO palkkansa äidille. Hänellä on yksi vapaapäivä viikossa ja silloin hän tekee mitä äiti käskee. Hän on töissä 6 päivää viikossa (kesällä 7 päivää) ja on töissä klo 7-23. Mitä luulet istuskellaanko siinä kahvilla? Ja tämmöisiä miehiä on PALJON. Vaikka olisit Tunisiassa reissannut, niin se mitä näät kaduilla ei kerro sinulle totuutta elämästä. Sitten kun olet asunut maassa ja elänyt perheen mukana elämää, niin uskoisin käsityksesi muuttuvan.

      Else tarkoitti sitä,että Ben Alin jälkeen roskaisuus on mennyt pahemmaksi, koska "demokratian" myöstä jätehuoltoa ei ole saatu organisoitua ja ihmisillä on oikeus lakkoilla ja pyytää enemmän palkkaa. Älä huoli, olemme Elsen kanssa paljon puhuneet ja suuren osan tiedoistani olen häneltä oppinut :)

      Mä en ole koskaan sanonut, että Suomi ei olisi onnellinen maa ja etteikö meillä olisi asiat paremmin kun monella muulla.Tunisiassa asuneena kuitenkin tiedän, että asioilla on puolensa. Itse tällä hetkellä asuisin mieluummiin Tunisiassa, vaikka siellä ongelmia onkin. Harmi, että suhteesi päättyi eroon. En yhtään ihmettele, että olet joutunut törmäyskurssille, koska viesteistäsi paistaa ennakkoluuloisuus ja ahdasmielisyys, perussuomalaisuus... Se, että sinun tapaamasi mies oli player, ei tarkoita sitä, että kaikki muut olisivat. Afrikka on kuitenkin aika iso manner. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta eikö suomalaisilla musliminaisillakin ole oikeus pukeutua mihin itse haluavat? Jos työpaikka jää saamatta uskonnon takia, niin silloin on toimittu väärin ja saa mennä samantien raastupaan.

      Poista
    2. No joo....? Mikäköhän merkitys kenellekkään on tolla ero todennäköisyys listalla on? Ei todellakaan mitään.
      Edelleenkin me kaikki olemme yksilöitä ja kuka kumma perustaa liittonsa tai uskonsa siihen jonkun ihme
      listauksen perusteella?

      En edes ymmärrä sen lähettäjän motiiveja?
      tai mitä tollaisella haluaa kertoa?

      Hei jos ihmiset on onnellisia ja uskovat liittoonsa niin miksi joku ulkopuolinen voi sitä arvostella tai epäillä mikä tosta
      kirjoituksesta tuli mieleen....

      Minä ainakin uskon ja toivon liitolle onnea ja onnistumista ja oma tahto on se ratkaiseva tekijä ja kaikissa suhteissa
      on tehtävä kompromisseja ja otettava toinen huomioon oli kultuuriit vaikka suomi/suomi parikin.

      Oispa kiva lähtee taas tunisiaan:)

      Poista
    3. Hän halusi tuoda tilastoja kehiin, koska minä käytin komentissani häntä "vastaan" Perhebarometri tutkimusta. Toisille ottaa vaan koville toisten onnistuminen ja onni :) Monen ei onnistuneen monikulttuurisen suhteen takana on katkera nainen.. enkä mä sitä sano, varmasti moni monikulttuurinen avioliitto epäonnistuu, koska tämä on haastavaa. Mutta en silti lähtis yleistämään, niin kuin kyseinen kommentoija. Oon tässä viime aikoina oppinut, että moni haluaa vaan tahallaan minua ärsyttää, syystä tai toisesta... Kiitos sinulle järkevästä kommentista! Voi, niin mäkin haluaisin Tunisiaan!! Aurinkoon ja näkemään perhettä ja ystäviä <3

      Poista
  5. Se vielä, että vaikka kerrotkin noista asioista blogissa niin voisi niistä enemmänkin ja syvällisemmin kertoa ja samoin matkaoppaan työstä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietääkseni kerron blogissani mitä itse haluan. Tätä kuitenkin lukee aika moni ihminen, joten en täällä ala kovinkaan tarkasti kertomaan osoitetietojani ja missä firmassa olen töissä yms. Jos meillä on erimielisyyksiä kulttuureista johtuen, niin osa niistä saattaa olla semmoisia, että en halua niitä julkisesti kertoa. Vaikka aika avoimesti asioista kerronkin, niin joku yksityisyys meilläkin kuitenkin säilyy. Mieheni ei edes haluaisi, että kirjoitan tätä blogia enään tai lisään hänestä kuvia, koska on tullut tunnistetuksi niin usein. Plus hänen mielestään meidän asiamme eivät kuulu kenellekään muulle. Oppaan työstä voin toki kertoa sen verran mitä muutaman kuukauden kokemuksella on kerrottavaa :)

      Poista
  6. Jännittävää miten uskonto voi aiheuttaa ihmisille noinkin paljon päänvaivaa....? Minusta jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa....se ei ole keneltäkään pois tai etteikö ihmiset olisi persoonia ja yksilöllisiä ihmisiä joka uskontokunnassa? Kyllä me suomalaisetkin ajattelemme omasta uskonnostamme hyvin eritavalla....Miksi sitten muslimit olisivat jotenkin erinlaisia.

    Olen nyt 8 kertaa käynyt Tunisiassa ja jonkin verran paikallista elämää nähnyt.
    Mielenkiintoisinta on että en ole koskaan joutunut sielä tilanteeseen että kukaan olisi kyseenalaistanut uskontoani...?
    Enemmänkin elämästä tavoista tekemisistä ollaan kiinnnostuneita...ainut missä uskonto tulee keskusteluissa esiin on kun puhumme alkoholista,pukeutumisesta,ruuasta ja sekin siksi koska heidän uskonto niitä määrittelee.
    Mutta HEI ne on kasvatettu siihen ja aina ollut heidän arvomaailmassaan ei hyväksyttäviä asioita niin ei ole otettu mitään pois.

    Minut on kasvatettu esim. että valehteleminen tai kiroilu ei ole hyväksyttäviä asioita.
    Voin sanoa että kaikkia suomalaisia nuoria ei ole kasvatettu samoilla periaatteilla ainakin kun kuulee heidän kielenkäyttöään.

    Hmmmm.voin sen verran kommentoida tuota muslimien valehtelemista joka useasti mietityttänyt?
    Käsitykseni on että koraani myös kieltää valeehtelemisen .....niin ja tunisisassa valehdellaan niiiiiiiin paljon jos vain siitä voidaan
    hyötyä jotenkin......näin vitsinä miettinyt et hyvä että rukoilevat niin montakertaa päivässä niin mahdollisuus pyytää anteeksiantoa :)

    Oisi kiva kuulla mikä sinun käsitys tästä totuuden puhumisesta on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se usein unohtuu, että kristittyjäkin on joka junaan, mutta sitten KAIKKI MUSLIMIT ovat samanlaisia?! Ei tietenkään kukaan Tunisiassa kyseenalaista sinun uskoasi, koska muslimit tietävät sinun uskovan Jeesukseen ja siksi kunnioittavat sinua. Muslimit kunnioittavat kristittyjä, koska niin Koraani käskee tekemään. Mutta mitä teemme me (en yleistä tietenkään) kristityt? Pidämme muslimeja vihollisina ja monet eivät tiedä, että heidän kaikki profeettansa ovat täysin samoja kuin meilläkin? Raamatussakin mainitaan Mouhammed, mutta se jätetään meille mainitsematta....

      Tosiaan muslimien ei tulisi valehdella. Mutta kaupankäynnissä esimerkiksi heidän mielestään korkeamman hinnan pyytäminen ei ole valehtelua, koska eihän hinta ole missään määritelty? Siellä kaupankäynti perustuu siihen, että ostaja ja myyjä pääsevät sopuun molemmille sopivasta hinnasta. Meidän sitä on vaikea ymmärtää, koska olemme tottuneet kiinteisiin hintoihin. Ja edelleen palaan siihe, että koraani kieltää valehtelemisen (ja Jumalan nimeen valheellisesti vannomisen), mutta niin kuin ollaan todettu, niin myös muslimeita on monenlaisia. Siellä valitettavasti moni ajattelee, että turisteilla on niin paljon rahaa, että heitä on "oikeus" huijata.

      Poista
    2. Hei, sinulla on täällä aitoa pohdintaa uskonnoista.

      Jäin kyllä kovasti miettimään, kun kirjoitit:
      "Raamatussakin mainitaan Mouhammed, mutta se jätetään meille mainitsematta...."

      Olen lukenut Raamatun läpi, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt Muhammedin nimeä. Voisitko antaa tarkemman kohdan?

      Poista
    3. Hei, olen itsekin vasta alkanut tutkimaan asiaa ja en ihan täysin silmittömästi usko kaikkea mitä youtubessa tai netissä ylipäätään asiasta sanotaan, enkä väitä olevani oikeassa... kuitenkin tässä muutama "todistee" joihin minä olen törmännyt. Katso Youtube video: http://www.youtube.com/watch?v=Hhazm0UdlTc, siinä mainitaan Raamatun kohta Vanha Testamentti Laulujen laulu, Salomonin laulu 5:16. Suomen kielisessä versiossa ei mainita Mouhammedia, mutta oikea Raamattu on Hepreaksi ( http://www.stnicholasowen.co.uk/bibles_net/hebrewparallel/B22C005.htm#V16 ) Kohta:

      חכו ממתקים וכלו
      מחמדים זה דודי
      וזה רעי בנות
      ירושלם׃

      Tuon juuri kohta Salomonin laulusta, jonka mainitsin. Kun laitat sen google translaitoriin, niin teksti Suomentuu niin että siinä mainitaan "setäni Mhmdim", mitä taas Raamatussa ei ole mainittu. Jos heprean kielisen tekstin kääntää mille tahansa kielelle, niin Mhmdim säilyy samana, eli silloin kyseessä on nimi. Tän mä nyt ainakin löysin... Tiedä sitten mikä on totuus :)

      Poista
    4. Google translator ei ole aina luotettava. Kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että Google ei tunne sanaa ja muuttaa vain heprean kirjaimia latinalaisille kirjaimille. Esim. jos kirjoitat Google translatoriin sanan "Pekan", se kääntää sen englanniksi "john". ;)

      Väite siitä, että Laulujen laulussa olisi mainittu Muhammed, on minusta todella outo. Löysin tiedon, että kirja on kirjoitettu 900 eKr. Jeesus tuli maan päälle siis myöhemmin. Muslimit opettavat, että Muhammed tuli Jeesuksen jälkeen. Kuinka voisi olla kyse samasta henkilöstä?

      Lisäksi "Mhmdim"-sana myös merkitsee jotakin:
      http://en.wiktionary.org/wiki/%D7%9E%D7%97%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%9D
      Sana on käännetty englanniksi mm. "desirable".

      "Setäni"-käännös ei ole myöskään yksiselitteinen. Heprean sana "dod" voi tarkoittaa setää, mutta myös "beloved":
      http://en.wiktionary.org/wiki/%D7%93%D7%95%D7%93

      Poista
  7. Asiaa! Oon ihmetellyt monet monet kerrat samoja asioita ja ihmisten ahdasmielisyyttä islamin uskoa kohtaan. Uskonnonhan pitäis olla jokaisen henkilökohtainen asia, mutta se ei tunnu koskevan niitä, jotka haluaa kääntyä muslimiksi... Mulle henkilökohtaisesti on aivan sama, mitä uskontoa kukin tunnustaa, kunhan kunnioittaa kanssaihmisiä. Fiksut ihmiset yleensä näissäkin asioissa ovat avarakatseisempia, ikävä kyllä täällä Suomessa eletään vähän laatikossa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmiset ovat tietämättömiä ja eivät tiedä mistä tietoa etsiä. Ja moni suomalainen on niin maallistunut, että ei tule varmaan edes ajatelleeksi uskon asioita. Niin jos suomalainen kristitty alkaa harjoittaa buddhalaisuutta tai hänestä tulee ateisti, niin se on hyväksyttävämpää kuin muslimiksi kääntyminen? Sitä mä en vaan ymmärrä.... Mut onneksi meitä fiksujakin on :)

      Poista
  8. "Täällä ei ole minkäänlaista tukisysteemiä eli jos et tienaa niin ei kukaan sulle rahaa anna."

    Luin nyt blogiasi tarkemmin ja olet itse aiemmin kirjoittanut noin. Ja nyt sanot, että työttömyyskorvausta saa sittenkin. Vähän outoa.

    Ja vielä se jäi epäselväksi mitä Mohammed (en muista miten kirjoitetaan) opiskelee nyt Suomessa ja oletko sä kaupassa töissä. En myöskään tiedä mitä alaa olet opiskellut. (Restonomiksi?) Jos teet jo opparia niin eikö oman alan töitä kannattaisi alkaa etsiä. Ja opparin kirjoitusprosessi kiinnostaa kanssa. Joku tuollainen yleiselämäntilanne postaus olis kiva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos luit aikaisemman kommenttini " En tiedä mistä olet saanut tiedon, että Tunisiassa ei maksettaisi eläkettä tai äitiyspäivärahaa? Koska niitä todellakin maksetaan....", niin en puhunut tyttömyyskorvauksesta. Työttömyyskorvausta ei ole eikä opintotuki systeemiä, niinkuin ei kyllä monessa muussakaan maassa....

      Kyllä opiskelen restonomiksi ja kirjoitan opparia. Niinkuin olen aikaisemmin jo sanonut, niin en halua oman alantöitä tehdä, koska palkka on huono ja vuorotyö ei kiinnosta. Olen työskennellyt kaupanalalla myös, mutta enään en siellä ole. Nykyään olen töissä isossa kansainvälisessä firmassa ja työni on toimistotyötä 8-16, sen enempää en siitä aijo puhua. Kaikkiin näihin kysymyksiisi löytyy vastaus tästä blogista, myös mieheni nimi MOUADH mainitaan aika monta kertaa...

      Poista
    2. Pikku korjaus tähän väliin, kyllä tunisiassa saa "opintotukea", ainakin ammattikorkea ja yliopisto opinnoissa. Muutama vuosi takaperin oli n. 100 dinaaria kuussa.
      Älä Laura jaksa provosoitua idioottien kirjoittelusta. Heillä itsellään asiat huonosti ja ovat kateellisia sinulle, joka uskallat JULKISESTI olla oma itsesi ja jakaa mielipiteitäsi! Toisin kun anonyymina sinua arvostelevat.

      Nämä uskonnon asiat ja siihen liittyvät tavat, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan kiistan aiheina, itsellänikin oli alkuun tarve "puolustella" islamia ja korjata väärää tietoa mutta sitten tajusin, että miksi ihmeessä tuhlaisin aikaani selittäen asiaa jollekin, joka selvästi on niin ahdasmielinen, ettei asiaa edes halua ymmärtää! Suuremman nautinnon saan siitä kuin ajattelen itsekseni, että olen oikeassa ja jonakin päivänä se myös heille selviää.

      Poista
    3. Joo mulla ei noista Tunisian tuista ole mitään varmaa tietoa, koska mies ei siellä ole mitään tukea koskaan saanut. Mut ihan mahtava homma, et siellä on opintotuki :)

      Joo, en mäkään jaksa puolustella tai selitellä, mut kyl mä korjaan jos jollain on väärää tietoa. Ihmiset vain olettaa niin helposti asioita, eivätkä vaivaudu ottamaan selvää ihan vain yleissivistyksen kannalta... Mut odotin saavani tähän enemmän "pahoja" kommentteja, mut yllättävän paljon olen saanut asiantuntevia ja positiivisia kommmentteja!

      Kiitos kommentistasi :)

      Poista
  9. Kiitos Laura ihan loistavasta postauksesta! Luin aikaisemmat kommentit ja ajattelin vaan mielessäni että ihmisillä on pätemisen tarve vaikka ei tiedä asioista yhtään mitään. ENSINNÄKIN on ihan fakta että Tunisiassa naiset käyvät kahviloissa ja ihan ilman miehiä. Ja vaikka siellä etelässä niitä naisia ei ole kahvilassa nähnyt heillä on omat paikkansa. Ei voi yleistää jos tietää asiasta vain osan. Monelle naiselle on kunnia asia olla kotona ja huolehtia perheestä. Nämä ovat niitä kulttuuri eroja joita ei voi ymmärtää jos ei ole asunut kyseisessä maassa!

    Haluaisin myös kommentoida tuohon pettämis juttuun. Voisin sanoa että miehet pettää ihan ympäri maailmaa mutta niin myös naisetkin. En tiedä minkä takia asioista pitää ajatella aina niin negatiivisesti ja kirjotella ihan mitä vaan ärsyttääkseen toisia. Any case ihan mahtava postaus ja uskon että saat monet ajattelemaan asioita minut mukaan lukien. -anna-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon aika varma, et koko teksti oli tarkoitettu vain mun provosoimiseksi... :D Mut kyllä multa aina vastauksen saa ! Mut tän tekstin tarkoitus olikin herättää keskustelua, tosin vain uskonnosta ja kääntymisestä muslimiksi.. Mutta sitä saa mitä tilaa ! Kiitos Anna <3 Odotan innolla, että pääsen puhumaan sun kanssa näistä jutuista lisää :)

      Poista
  10. Olen erimieltä kanssasi. Islam ja Kristinusko ovat todella erilaisia. Itse Raamatun monta kerta lukeneena sekä myös koraanin voin sanoa, että kyllä jotain yhteisiä tekijöitä löytyy, mutta paljon enemmän ei yhteisiä.

    heitän tässä nyt vaikka ihan muutaman niistä NIIN monista eroavaisuuksista:

    Raamatussa ihmisten tappaminen sen vuoksi, että he uskovat eri tavalla on VÄÄRIN kun taas koraanissa Mohammed on käskenyt tappaa vääräuskoiset plus ateistit.

    Koraanissa puhutaan myös väkipakolla käännyttäminen uskoon, kun taas Raamatussa käännytämisestä puhutaan vapaaehtoismenetelmin.

    esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä miten olet Koraanin lukenut...

      Koraanissa tappaminen on kielletty:
      Suura 47, Jae 4: " Kun siis kohtaatte taistelussa uskottomat, niin nujertakaa heiltä niskat, niin että voitatte heidät! Sitten ottakaa heidät vangiksi ja jälkeenpäin joko suosiollisesti vapauttakaa heidät tai antakaa heidän lunastaa itsensä vapaiksi, kun sota on päättynyt! Niin on oleva. Jos Jumala olisi tahtonut, olisi Hän varmasti voinut kostaa heille, mutta näin Hän tahtoo koetella teitä toistenne avulla. Jotka saavat surmansa Jumalan tiellä, heidän tekojensa ei Hän millään muotoa salli raueta tyhjiin."

      Pakkokäännyttämisestä:
      Ulkoisen taistelun päämääränä on kaikkien ihmisten täydellinen vapauttaminen, jotta nämä voisivat ottaa vastaan islamin kutsun ja valita sen elämäntavakseen. Koraani ei kuitenkaan salli pakkokäännytystä, vaan valloitettujen alueiden asukkaat saavat halutessaan säilyttää oman uskontonsa. "Ei uskontoon pakoteta, vaan hurskaus ja harha ovat selvästi erillään. Joka kieltää epäjumalat ja uskoo Jumalaan, on tarttunut kädensijaan, joka ei repeä. Jumala on Kuuleva, Tietävä."(Koraani:2:256)

      "Kutsu heitä Herrasi tielle varoittamalla viisain ja sopivin sanoin ja kiistele heidän kanssaan vain sopivalla tavalla. Herrasi tietää parhaiten, ketkä ovat eksyneet Hänen tieltään, ja Hän tuntee parhaiten ne, jotka kulkevat oikealla tiellä." (K 16:125) Jos muslimivalloittajat olisivat aikoinaan turvautuneet pakkokäännytykseen, islam tuskin olisi säilynyt noilla alueilla, Intiasta Marokkoon, meidän aikaamme saakka, sillä usko nousee ihmisen sisimmästä. LÄhde:http://www.islamtampere.com/jihad.htm josta löydät myös lisätietoja jihadista.

      Muista uskonnoista, Koraani 2:62:
      62. (Koraaniin) uskovat ja myöskin ne jotka ovat juutalaisia, kristittyjä, saabalaisia, jos he uskovat Jumalaan ja Viimeiseen päivään ja elävät hurskaasti, saavat totisesti palkkansa Herransa luona; ei mikään pelko valtaa heitä, eikä heidän tarvitse murehtia.

      Poista
  11. Tässä juuri huomataan miten ihmisillä on niin paljon eri käsityksiä ja stereotypioita asioista ja yksi suuri stereotypia on juuri muslimit!! Niin kristittyjä,muslimeja,budhalaisia ja kaikkia löytyy joka junaan ei voida yleistää että kristityt ovat tällaisia ja muslimit sellasia.. Ei se vaan niin mene, mutta toisilla se vaan on niin vaikeata ymmärtää ja avartaa katsetta, johon todella sanonta sopii "matkailu avartaa" ja juuri siksipä kouluissa pitäisi enemmän kertoa uskonnon tunneilla eri uskonnoista ja avartaa nuorten katsetta. Mutta onneksi meitä löytyy myös sellaisia jotka ovat avara katseisempia ja hyväksyvät ihmiset sellaisina kun he ovat. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos järkevästä kommentista! Oon ihan samaa mieltä!! Onneksi meitä on monia fiksuja ja avarakatseisia ihmisiä tässä MAASSA ja maailmassa :)

      Poista
  12. Lainaten Annan kommenttia: Ihan totta tuo että kyllä ne miehet sekä myös naiset osaa pettää ihan muuallakin maissa kun vain muslimi maissa. On se nähty että täällä ihan koti suomessakin löytyy näitä jotka kohtelee läheisimpiään huonosti sekä pahimmassa tapauksessa näitä perhesurma juttuja. Että kyllä ne ihmiset osaa olla muuallakin pahoja. Mutta sitten kun valosemmalta puolelta katsoo niin onneksi aina löytyy niitä hyviäkin ihmisiä ja poikkeuksia myös sieltä paremmasta päästä. Uskon että niin muunkin maan kansalaiset osaavat olla hyvin huomaavaisia herrasmiehiä myös kuin vain esimerkiksi Suomen maassa.
    Postaus on erittäin loistava koska varmasti herättää keskustelua ja ajatuksia ihmisissä! Hyvä Laura! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysin samaa mieltä sun kanssa! Pettäminen ei ole kiinni uskonnosta, vaan ihmisestä itsestään, joten ei voi yleistää puoleen eikä toiseen. Kiitos :)

      Poista
  13. Olen tuo alkuperäinen anonyymi. Ensinnäkin tiedän faktana, että etenkin Etelä-Tunisiassa työttömyys ja sitä kautta ihmisten turhautuminen on yleistä. Ja olen käynyt myös Tunisissa.

    Mielestäni sellainen kiihkoilu on myös huvittavaa, että jos sanoo, että mielestäni huivit ei sovi suomalaiselle naiselle niin heti on ennakkoluuloinen, ahdasmielinen ja islaminvastainen. Jos olisin hirveän ahdasmielinen, tuskin edes matkustaisin arabimaihin. Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät noihin maihin halua matkustaa ollenkaan. Itse en ole lainkaan arabi/afrikkavastainen. Silti minua järkyttää suomalaiset naiset huivit päässä, koska se ei suomalaiseen kulttuurin millään tavalla kuulu ja uskon, että moni on kanssani samaa mieltä.

    Sitten osoitellaan sormella näitä kamalia ahdasmielisiä suomalaisia kun itse ollaan niiiiin fiksuja ja avarakatseisia että...

    Vastauksesi useisiin kysymyksiini oli, että vastaukset löytyy blogista. Luin blogia aika paljon, mutta oletko tullut ajatelleeksi mikä vaiva on selata pari vuotta kirjoitettua blogia alusta asti tähän päivään? Siihen menee useita tunteja, vaikkei kaikkia postauksia edes lukisi.

    "Hän halusi tuoda tilastoja kehiin, koska minä käytin komentissani häntä "vastaan" Perhebarometri tutkimusta. Toisille ottaa vaan koville toisten onnistuminen ja onni :)"

    Aivan. Tilastollinen tosiasia, jota on mediassa usein tuotu esiin on se, että monikulttuuriset avioliitot päättyyvät moninkertaisesti todennäköisemmin kuin suomalaisten välille solmitut. Se on tilastollista faktatietoa. Ja eron todennäköisyys vaan kasvaa, jos mies on afrikkalainen.

    Kultuurierot ja juuri uskollisuuskäsitykset ovat niin valtavan erilaiset. Mutta kukapa nuori, pari vuotta yhdessä ollut pari ei ajattelisi, että me ollaan juuri se poikkeus ja meidän suhde kestää. Enkä kutsuisi pari vuotta kestänyttä suhdetta sen kummemmin onnistumiseksi vielä. Tietenkään en kuitenkaan kenenkään toisen eroa mitenkään toivo, mutta tiedostan sen faktan, että mokuliitot on vaikea saada kestämään.

    Kommentissasi paistaa muuten sama asia mistä minua syytit eli perisuomalainen ja nimenomaan naisille ominainen ajattelu. Eli jos joku on eri mieltä ja vielä uskaltaa sanoa sen, niin vedetään kateus ja katkeruuskortti esiin. Ei kovin omaperäistä. Oma suhteeni afrikkalaiseen mieheen oli loppupeleissä aika kamala, vaikka halusin itselleni muuta uskotella. Hän ei pettänyt mua, mutta perehdyin silloin aika paljon suomi-afrikka suhteiisiin ja tiedän pettämisen olevan erittäin yleistä.

    Nykyään olen ollut jo muutaman vuoden naimisissa korkeakoulutetun suomalaisen miehen kanssa, enkä ikinä palaisi vanhaan suhteeseeni. Pelkästään koulutuksen puute, kielitaidottomuus, työttömyys on niin isoja ongelmia ja lopulta mies itse turhautuu ja ahdistuu, kun huomaa, kuinka vaikeaa Suomessa on ulkomaalaisen työllistyä. Eli ei, en ole kateellinen. Tuo on todella vaikea tie.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole missään vaiheessa kiistänyt, etteivätkö monet monikulttuuriset liitot päättyisi eroon, mutta tulee ottaa huomioon, että noissa luvuissa on myös lumeavioliitot. Joita Suomessa on nykyään PALJON. Tottakai tiedän, että monikulttuurisessa suhteessa on paljon työtä ja ristiriitoja tulee kulttuurieroista. MUTTA. Olen ollut muutamassa vakavassa parisuhteessa ihan suomalaisen kanssa ennen miestäni ja voin kertoa, että niissä suhteissa oli ongelmia enemmän. Kaikki riippuu yksilöistä. Voit pitää minua naiivina tai mitä tahansa, sinä et tunne minua tai suhdettani. Jos kuvittelet, että olen vain tyhmä nuori rakastunut, niin voin kertoa, että ollaan käyty aika rankkoja juttuja läpi näinkin "lyhyen" suhteemme aikana. Koskaan ei tiedä kestääkö suhde tai liitto kuolemaan saakka, oli se mies korkeastikoulutettu suomalainen tai "ihan tavallinen" arabi/muslimi/afrikkalainen/u name it. Hyvä, että et ole kateellinen, en minäkään sinulle. Jatka toki blogini lukemista, saatat huomata olevasi väärässä monesta asiasta!

      Poista
    2. Ai kauhee ku mullaki on tuore suhde ja oon rakastunu ja onnellinen mutta tää anonyymi avas kyllä mun silmät. Kuulemma liitot kaatuu täällä Suomessakin ja nyt ku alan ajattelemaan ni siis mullahan on itellä tähän mennessä päättyny KAIKKI parisuhteet eroon, siis 100% on loppunu ennen tätä suhdetta. Ja meillä on kauheesti näitä yhteentörmäysriskejäki puolison kanssa kato ku se on eri sukupuolta ni eihämme ymmärretä ajan päästä toisiamme ollenkaan ku paljastuu kaikkea kamalaa! Sit se on mua vanhempiki. Toisaalta hän ois korkeasti koulutettu suomalainen mies, mutta toisaalta ku KAIKKI mun aikasemmatkin suhteet on päättyny ni kyllä näiden tilastojen valossa tää on ihan hirveä juttu. Nyt kyllä äkkiä päätän tän ettei vaan käy mitään ku oon näin naivi ja typerä.
      Onneks tuli kokenut ja tietävä aikuinen nainen kertomaan kaikista vaaroista tänne ni tajutaan miten tyhmiä ollaan ku mennään ihan suin päin oman onnellisuuden ja tietotaidon mukana suhteeseen eikä olla yhtään tajuttu kattoa TILASTOJA! Huh!


      Ja sitten riisutaanpa sarkasminaamari ja puhutaan mitä mieltä oikeasti olen:

      Elämä ei oo ihan niin vakava juttu, kunhan pitää ees toisen jalan maassa ja silmän auki. Numerot löytyy tilastoista, ihminen ja sen onni ei. Laura, oot rakas ystävä ja kadehdin sun kykyä tarttua omaa onnellisuuttasi hännästä ja nähdä miten se lennättää sua korkealle ja käyttää välillä maan harmalla pinnalla. Olkoon elämäsi polku värikäs, täynnä kukkia ja tappuroita, jotta sinun ei tarvitsisi koskaan katua mitään tekemättä jätettyä. <3 Rakasta ja tule rakastetuksi. - Pikku-Tuisku

      Poista
  14. Alkuperäinen arabiankielinen Koraanihan ei käske naista peittämään itseään kaapuun, vaan varjelemaan itseään ja pitämään vartalonsa itsellään. Jotkut tulkisevat sen kaapuun pukeutumiseksi, jotkut säästävät itsensä avioliittoon. :) Itse en ymmärrä kaapuilua, mutta ei se minua häiritse, jos joku haluaa siihen pukeutua.

    Itse olen ateisti ja yhdessä turkkilaisen miehen kanssa. Mies ei tosin ole uskonnollinen yhtään, kuten ei ole hänen perheensäkään. Sika-nautajauhelihakin tekee hyvin kauppansa, tosin muuta sianlihaa meillä ei syödä, koska itse en siitä pidä. 5 vuotta ollaan nytten seurusteltu, eikä uskonto ole koskaan ollut ongelma. En varmaan pystyisi minkään "himouskovaisen" kanssa seurustelemaankaan, oli uskontona sitten islam tai kristinusko.

    Oli kiva kun jaoit ajatuksiasi!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli kirja sitten Koraani tai Raamattu, niin kaikki riippuu aina tulkintatavasta ja ihmisen omasta halusta. Ketään ei pitäisi MUN mielestä kuitenkaan häiritä mitä toinen pukee päällensä, jokainen on vapaa päättämään omasta vartalostaan ja sen vaatettamisesta.

      Kiitos kun kerroit oman "tarinasi". Uskonnosta ei tulee ongelma, jos molemmat ovat suvaitsevaisia ja kunnioittavat toistensa vakaumuksia. Kiitos kommentista :)

      Poista
  15. Moikka Laura.
    Olin iloisesti yllattynyt tasta postauksesta... Silla itse olen Muslimi, ja ajattelin etta miehesi on unohtanut juurensa ja uskontonsa ja ns. muokannut itsensa Suomalaiseen elamantapaan. En myoskaan ajatellut, etta sina olisit naita asioita pohtinut ja suhtaudut noin positiivisesti Islamin-uskoon. Mielellani veisin sut joskus Moskeijaan kanssasi jossa on paljon muitakin Suomalaisia Muslimeita, Islamistakin kiinnostuneet ovet tervetulleita!
    Ilmoita jos kiinnostaa, tiedan kylla etta saattaa jannittaa tollanen juttu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Niin koskaan ei tiedä mitä ihminen ajattelee sisimmässään, vaikka avoimesti tätä blogia kirjoitankin. Mieheni vanhemmat ovat uskonnollisia ja mielestäni mieheni "juuret" ovat nousseet vahvemmin esiin kun hän tuli Suomeen. Tunnen hänet sen verran hyvin, että tiesin sen. Olemme aina puhuneet paljon uskonnoista ja omista ajatuksistamme. Hän on kertonut minulle paljon ja myös hänen isänsä kanssa olen jutellut islamista. Olisi mukava jutella kanssasi enemmän ja mahdollisesti vierailla moskeijassakin (jos uskallan ;) ). Laitatko minulle mailia osoitteeseen lintetta@windowslive.com , niin voidaan jutella enemmän! Kiitos kommentistasi :)

      Poista
  16. Mitä jos kävisitte Mouahdin kanssa vaikka yhdessä alfakurssin? Sieltä saisitte selville kristinuskon perusasiat ilman tuputusta jne. Kurssi on rentoa meininkiä ja siellä saa kysyä ihan mitä ikinä haluaa kristinuskoon liittyen. Helsingistä löytyy monta eri seurakuntaa jotka näitä järjestää, ehkäpä löytyisi englannin kielinenkin? Ja toki voithan käydä tuollaisen ihan vaan itsekin. Saisit niitä argumentteja kun Mouahd kysyy että miten tämä on Raamatussa ja miksi näin :) Ja että olisit tutustunut vielä paremmin omaan kristinuskoosi ennenkuin hyppäisit islamilaisuuteen. Kurssin jälkeen voisit puntaroida varmaan paremmin kumpi olisi se sun juttu. Tämä viesti on kirjoitettu sitten kaikkea hyvää tarkoittaen :)

    Mm. näiltä sivuilta löydät lisätietoa alfakursseista:
    http://www.verkosto.net/?sid=73
    https://www.google.fi/search?q=alfakurssit+helsinki&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a#client=firefox-a&hs=3n5&rls=org.mozilla:fi:official&q=alfa+kurssit+helsinki&spell=1&sa=X&ei=2rZ1UbWaM4i84ATsi4GwCQ&ved=0CCsQBSgA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45512109,d.bGE&fp=c98e939b5d7f4c31&biw=1600&bih=744

    Kaikkea hyvää teille <3

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)