sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Vastaukset osa 2



Tässä taas sunnuntain ratoksi lisää vastauksia. Valitettavasti kuvituksena on jo aikaisemminkin blogissa julkaistuja kuvia.. Bloggeri ei taaskaan ladannut uusia kuvia..

 Muut ihmiset:

Kun ystäväsi saivat tietää Mouadhista, mitä he ajattelivat hänestä ja epäilivätkö he koskaan Mouadhin aitoisuutta sinua kohtaa ja että onkohan hän varmasti tosissaan, ja oliko heillä ylipäätään ennakkoluuloja ja toppuuttelivatko he sinua asian kanssa? :)
Tottakai kaikilla oli ennakkoluuloja, olihan mullakin. Mutta ei kukaan sitä ole koskaan vihannut (ainakaan sanonut mulle). Suurin osa on kannustanut ja tukenut  (silloin kun sanoin muuttavani Tunisiaan) tai ainakin olleet hiljaa ja miettineet vaan mielessään, että  mitä ihmette toi oikeen meinaa. Toki moni mun ystävistä ei edes vielä tunne Mouadhia niin hyvin, koska asuvat muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Mutta kaikki ovat olleet onnellisia puolestani ja auttaneet meitä jos vain ovat voineet. Mutta varmasti Mouadhia kohtaan ollaan oltu epäileväisempiä ja tiukempia, kuin jos mulla olis suomalainen mies ja kertoisin sen olevan mulle kusipää välillä.

Oon miettiny, että miten sun vanhemmat on suhtautunu tähän kaikkeen? ja miten Mouadhin perhe suhtautui?
Mun vanhemmat olivat aluksi aika shokissa. Äiti sanoi aina tienneensä, että en mä suomalaista miestä ota :D Heillä oli melko paljon ennakkoluuloja, koska eivät olleet koskaan Mouadhia tavanneet tai tunteneet hänen kulttuuriaan. Pari sananharkkaa käytiin ja kyyneleitä vuodatettiin, mutta loppujen lopuksi luottivat mun arvostelukykyyn. Naimisiinmenoa ilman heitä ja näin nopeasti vastustivat, mutta mä tein omat päätökseni ja he hyväksyivät ne. Mouadhin perhe on aina rakastanut mua :D Mä olen ensimmäinen tyttö kenet Mouadh on koskaan vienyt kotiinsa eikä sen äiti olisi koskaan enää hyväksynyt ketään muuta. Sen isä on ollut mulle alusta saakka kuin oma isä. Nekin kai tiesivät että ei Mouadh koskaan ota ketään tunisialaista naista… Heille meidän yhdessä olo ei ole ollut koskaan ongelma. Toki koko perhe toivoo, että musta tulisi muslimi, mutta koskaan ei ole kukaan tyrkyttänyt tai millään tavalla painostanut. 
 
Muakin kiinnostaa miten vanhempasi tällä hetkellä suhtautuvat teidän avioliittoon?
Tällä hetkellä mun vanhemmat tykkää Mouadhista ja ovat onnellisia jos me olemme onnellisia. Paljon he ovat meitä auttaneet ja tukeneet Tunisiasta muutossa ja kotoutumisessa takaisin Suomeen. Pian he näkivät, että mä oon onnellinen ja me ollaan onnellisia yhdessä ja Mouadh on hyvä ihminen vaikka ei olekaan suomalainen. Toki varmaan ovat toivoneet, että olisin valinnut helpomman tien elämääni, mutta en oo koskaan mennyt sieltä mistä aita on matalin…

Mitä mieltä ystäväsi ja perheesi olivat Mouadhista? Mitkä olivat ensireaktiot kun he tapasivat?
Äiti tapasi Mouadhin ekaa kertaa elokuussa ja hyvin tulivat toimeen. Mun isän, isäpuolen, siskon ja veljen kanssa tapasivat jouluna ja kaikki tulivat hyvin juttuun keskenään. Kaikkien mun parhaiden ystävien kanssa juttua riittää ja läppä lentää. Mouadh on niin sosiaalinen, hauska ja haluaa jutella kaikkien kanssa, et aika mörökölli saa olla, että sen kanssa ei tulis toimeen.


Tapasitko Soussessa muista suomi-tunisia pareja/perheitä jotka asuvat siellä pysyvästi?
Tapasin muutamia suomi-tunisia perheitä ja britti-tunisia perheen. Tällä hetkellä tunnen monta nuorta suomi-tunisia paria, usa-tunisia parin, ja perheitäkin Tunisiasta sekä Suomesta. Vertaistuki on korvaamatonta. Vain semmonen ihminen joka on samanlaisessa suhteessa ja käynyt samat sodat byrokratian kanssa läpi, voi ihan täysin ymmärtää miltä välillä tuntuu. Musta on ihanaa jutella Tunisiasta ja tunisialaisten vaimojen/tyttöystävien kanssa.




Häät:


Olitteko puhuneet ennen Mouadhin kosintaa naimisiin menosta ja siitä että olisitko valmis menemään hänen kanssaan naimisiin, sekä mietin Matkaoppaita teidän jaksoa katsoessa että tiesitkö tai osasitko aavistaa yhtään että Mouadh aikoisi kosia kameroiden edessä? :)
Tottakai oltiin puhuttu naimisiinmenosta ja oltiin puhuttu, että mentäisiin kihloihin kesällä kun muutan Tunisiaan. Olin kuitenkin sanonut Mouadhille, että kun se kosii mua niin mä en halua tietää siitä mitään ja haluan, että se on yllätys ja siinä on jotain spesiaalia! Tiesin, että sillä on sormus valmiina, mutta en tiennyt että se tapahtuu tuona päivänä ja tuolla tavalla. Siinä vaiheessa kun kuvausryhmä sanoi jäävänsä odottamaan meidän illallista, niin ajattelin et jotain täs nyt on.. mut en mä ajatellut mitään kosintaa :D Mut siellä ravintolassa oli ihan uskomaton tunnelma.. tuntu, että kaikki vaan pidetti hengitystä ja moni alkoikin itkemään kun sanoin kyllä. Minä myös. Ja kun nousin siitä tuolilta ja Mouadhin isä tuli halaamaan mua niin jalat vaan täris ja kyyneleet valu :D



-Kun menitte naimisiin, niin vihkikö teidät pappi vai oliko tilaisuus yhtään samanlainen kuin esimerkiksi luterilaisissa häissä kirkko osuus?
Tunisiassa mennään naimisiin ”maistraatissa”. Se ei muistuttanut millään tavalla kirkkohäitä :D Mentiin paikalle yhdessä hääautolla ja meitä seurasi pitkä letka autoja töötöttäen ja musiikkia soittaen. ”Maistraatissa” vieraat menivät istumaan meidän ympärille ja kaks miestä alkoi puhua ja Mouadhin kaveri selitti mulle englanniksi. Sitten kysyttiin halutko ottaa Lauran vaimoksesi ja plaa plaa ja sanottiin kyllä ja allekirjoitukset semmoseen jumalattoman paksuun kirjaan ja molemmilla piti olla vielä todistajat allekirjoittamassa. Siellä sanottiin jonkunlainen rukous arabiaksi yhteisesti, mutta enhän mä sitä tajunnut.. Sitten vaan ylös penkistä ja ei mitään julkisia suudelmia ja otettiin kuvia ja vieraille tarjoiltiin juomia ja karkkeja semmoisesta iiiiisosta koristellusta korista (hääkarkkeja suomeksi) ja sitten kaikki autoihin ja taas letkassa ympäriinsä töötötellen ja soittaen musiikkia kohti hääpaikkaa.



Miksi sulla oli 2 erilaista hääpukua, ja missä järjestyksessä ne oli? Ja siis huippukauniit molemmat, sopii sulle tosi hyvin! Säilytitkö muuten puvut, käyttäisitkö jompaa kumpaa sitten joskus kun järkkäätte häät Suomessa?
Ööö.. mulla oli kaksi mekkoa, koska en osannut päättää kumman otan. Tunisiassa on todella kallista ostaa hääpuku omaksi, joten kaikki vuokraavat ne. Me kierrettiin Mouadhin äitin ja siskon kanssa yks päivä miljoona liikettä ja kokeilin montaa mekkoa. Tiesin, että Mouadhille olisi tärkeää ja se olis innoissaan jos mulla olis perinteinen arabialainen mekko, mut se on niin iso, että sillä on vaikea liikkua, joten tulin siihen tulokseen, että otan kaksi… Toinen seremoniassa ja toinen juhlassa. Kahden mekon vuokraaminen maksoi mulle muistaakseni 200e. Saatiin aika kova alennus… Eli Suomen häihin täytyy hankkia kolmas mekko :D (JEEEEEEE!!)

eka hääpuku
 
toka hääpuku

-Aijotteko pitää Suomessa toiset häät jonne tulisi kaikki lähimmäisesi ja sukulaisesi?
Meillä oli ensin tarkoitus pitää häät heti Suomessa kun tullaan, mutta sitten meidän Tunisiassa asuminen venyi ja ei oikeen ollut rahaakaan ja oli vaikea suunnitella mitään kun itse oli toisella puolella maailmaa. Nyt sitten tuntuu, että ei oo vielä mitään järkeä ja ei kyllä rahaakaan. En edes tiedä millaiset häät sitä sitten pitäisi kun kerta jo naimisissa ollaan… ehkä jonkunlailnen siunaustilaisuus.


Mouadh
-Minkä ikäinen Mouadh on?
Me ollaan molemmat synnytty 1989. Mä kesäkuussa ja Mouadh syyskuussa.

Miten Mouadh on sopeutunut Suomeen? Mikä on ollut vaikeinta ja mikä on yllättänyt positiivisimmin?
Mun mielestä se on sopeutunut tosi hyvin. Mä pelkäsin TODELLA paljon pahempaa. Talvi meni tosi hyvin ja en muista, että se olis kertaakaan tosissaan valittanut säästä. Musta tuntuu, että se, että se pääsi heti kouluun ja pääsi tekemään jotain, ettei tarvinnut vaan olla kotona ja ihmetellä, niin oli suurin syy nopeaan sopeutumiseen/kotoutumiseen. Tietty myös se, että se on saanut tunisialaisia kavereita ja suomalaisia kavereita täältä, on auttanut kans. Vaikeinta on MUN mielestä ollut Suomen byrokratia, rahallisesti ja se, että mulla on ollut kova stressi ja väsynyt olo, joten se on vaikuttanut meidän suhteeseen. Töitten löytäminen on vaikeeta ja tuntuu välillä mahdottomalta. Positiivisesti oon yllättynyt siitä, että sää ei ole ollut sille ongelma ja ei se montaa kertaa ole sanonut ikävöivänsä Tunisiaan. Mutta täytyy muistaa, et Mouadh on ollut nyt Suomessa 6 kk, joten tää on vielä alkua. Vaikeammat ajat voi olla viedä edessä…
M paras puoli? Sun paras puoli?
Mouadhin parhaita puolia ovat lyhytvihaisuus, positiivisuus (sillä harvoin on huonoja päiviä), tiedän että se vaikka kuolis mun puolesta, se rakastaa mua semmosena kun olen (vaikka oonki ihan ämmä välillä) ja romanttisuus. Ja mun parhaat puolet ovat (Mouadhin mielestä) fiksu, vastuuntuntoinen, kaunis, hyvä kokki (vaikka en kuulemma tee tarpeeks usein ruokaa) ja mulla on tavoitteita ja unelmia.

Mitä yhteistä sulla ja M on? Entä eriäväisyyksiä?
Meillä on samanlainen huumorintaju ja arvot elämässä, tykätään eläimistä ja lapsista, tykätään tanssia ja olla baarissa ilman et juodaan, kodin pitää olla siisti, tykätään tehdä ruokaa, tykätään shoppailla, tykätään kivoista vaatteita ja pukeutua … apua, paljon meillä on yhteistä! Eriäväisyyksiä on: mä olen ahkerampi ja tavoitteellisempi, stressaan enemmän rahasta ja tulevaisuudesta, en voi sietää roskaamista (pakotan sen viemään KAIKKI roskat roskikseen ulkona, koska Tunisiassahan usein kaikki vaan tiputetaan maahan), mä oon pitkävihaisempi ja kiukuttelen enemmän… Rockyn ja Babyn ”kasvatuksesta” meillä on välillä erimielisyyksiä.




Ootko sä tai M saanut usein kuulla että M näyttää ihan Enrique Iglesiaskselta? :D
Mulle ei oo kukaan koskaan sanonut niin, mut Mouadh sanoi, että se on kuullut sitä paljon! Tää oli hauska juttu, koska mun mielestä Enrique on aina ollut yks kuumimmista ja komeimmista miehistä maailmassa. Ilmankos oonki sitte iskenyt silmäni Mouadhiin :D Mut ite en oo koskaan edes tullut ajatelleeksi asiaa… Mua on tosin aina miellyttäneet tummat ja pitkät miehet.





Tunisia:

Tuliko Tunisiassa vastaan minkäänlaisia väärinkäsityksiä? esim. kun on niin erilaiset tavat eri kulttuureissa..
Mua ärsytti siellä ihmisten välinpitämättömyys (eli tietämättömyys todellisuudessa) ympäristöstä, jos ollaan/oltiin Mouadhin porukoilla yötä niin ei saada nukkua samassa huoneessa, julkinen halailu/pusu kielletty.. esim meidän naapuri (se oli hullu) tuli huutamaan ja haukkumaan meitä kun istuin meidän omalla parvekkeella Mouadhin sylissä, häpäistiin kuulemma koko katu ja sen lapset ovat liian nuoria näkemään tälläistä ”seksuaalista” käyttäytymistä. Ja tietenkin mua raivostutti ihmisten suhtautuminen Rockyyn. Siellä koiria pelätään ja vaihdetaan toiselle puolelle katua kun tulee koira vastaan. Siellä asiakaspalvelu ei ole TODELLAKAAN monessa paikassa samalla tasolla kun Suomessa. Monta kertaa mietin jossain ravintolassa, että jos toi olis Suomessa niin se sais potkut 5 minuutissa. Mouadh sai puhuttelun töissä, koska jutteli yhdelle perheelle ja heitti niille vitsiä… tää perhe tajus, että Mouadh joutu puhutteluun ”hyvästä asiakaspalvelusta”, niin ne teki valituksen :D Mutta siis monet asiat siellä on eritavalla ja niitä ei voi käsittää. Meni ehkä vähän ohi kysymyksen, mut en nyt keksinyt muutakaan vastattavaa.

google
Ootteko miettiny et asutteko nyt tästäedes Suomessa ja käytte Tunisiassa vain lomalla, vai aijotteko muuttaa sinne vielä joskus?
Ollaan puhuttu tästä paljon. Meillä on molemmilla sinne ikävä, mut tajutaan molemmat, että meidän on parempia asua nyt Suomessa. Kyllä mä haluaisin, että meidän lapset saisivat asua myös siellä ja tutustua siihen kulttuuriin ja viettää aikaa siellä perheen kanssa. Mut katsotaan mitä tapahtuu. Riippuu ihan täysin siitä miten millaiseksi meidän elämä täällä kehittyy parin vuoden sisällä. Tietenkin molemmilla pitäisi sitten olla työpaikat tiedossa siellä.
Miten maahanmuutto Tunisiaan sulta onnistui eli miten sait oleskeluluvan? Pitikö mennä naimisiin vai jotenkin muuten? Ja entäs M osalta kun tuli Suomeen oliko oleskeluluvan saaminen kuinka suuri prosessi, mitä lappuja pitää täytellä ja onko haastattelua yms?
Tunisiassa saa oleskella 3 kk, sen jälkeen täytyy poistua maasta hetkeksi, tai vaan maksaa (en muista paljonko se oli, mut ei paljon). Koska oltiin naimisissa, niin saan automaattisesti oleskeluvan ja sitä piti vaan anoa ja sai semmosen paperiläpyskän, jota en edes ehtinyt saamaan, koska siinä kesti sata vuotta, nyt se varmaan olis siellä poliisiasemalla. Työpaikan kautta sain toki työluvan ja sen kautta sain myös oleskella maassa. Tunisialaisten ja olen saaneiden täytyy poistuessaan Tunisiasta maksaa aina 60TND (nykyään vissiin 100TND) valtiolle. Se on semmonen postimerkki, joka ostetaan virastosta ja lentokentällä ne liimaa sen passiin.
Me päätettiin hakea Mouadhille olea (oleskelulupaa) Tunisiasta. Monethan tekee niin, että hakee viisumin Tunisiassa ja olen sitten saapuessaan Suomeen. Me ajateltiin, että ei ole kiire ja kivempi sitten kun on heti kaikki oikeudet voimassa. Tulostettiin Maahanmuuttoviraston sivuilta molemmille täytettävät paperit (haettiin tietty perhesiteen perusteella) ja Mouadh vei paperit lähetystöön ja sillä oli haastattelu. Ole piti myös maksaa siellä (mitä me ei tiedetty) ja siksi meni sitten kauemmin aikaa kun piti tehdä uusi reissu Tunisiin. Nyt vasta sain kuulla, että jos olea hakee suoraan Suomessa, niin se on PALJON halvempi. Mut ei voi enää mitään. Mä kerkesin soittaa kerran Migriin, että onko meidän paperit tulleet ja silloin virkailija sanoi, että eivät ole vielä tulleet. Soitin tasan viikon päästä ja silloin sain kuulla, että päätös oli annettu. Mulle ne eivät sitä suostuneet kertomaan vaan lähetystön piti ensin soittaa Mouadhille. Vastaushan oli tietenkin KYLLÄ ja ole oli voimassa 15.10 alkaen vuoden eteenpäin. Kohta meidän täytyy alkaa selvittelemään jatkolupaa, joka sitten toivottavasti myönnetään pidemmäksi aikaa.




Mikä on naisen asema nykyään Tunisiassa,miten siellä suhtaututaan naisen työssä käyntiin, onko yleistä että nainen on kotona ja hoitaa lapset? Mikä on keskimääräinen tulotaso Tunisiassa?
Tunisia on yksi länsimaalaistuneimmista muslimimaista, jossa väestöstä 98% on muslimeita. Naiset kouluttautuvat siinä missä miehetkin, tosin tässä on paikallisia eroja. Maaseudulla naisten kouluttautuminen ei ole niin yleistä kuin esim. Tunisissa ja Soussessa. Nainen voi olla kotona ja hoitaa lapset jos tahtoo, usein tulee kuitenkin perheelle edeullisemmaksi, jos mies käy vaan töissä ja nainen on kotona lasten kanssa. Tunisiassa on päiväkoteja jonne voi lapset viedä jos äiti on töissä, mutta mun käsittääkseni ei  mitään valtion ylläpitämiä kuitenkaan. Töissä käyntiä hankaloittaa se, että kouluikäiset lapset tulevat kotiin syömään lounaan n. kahdeksi tunniksi, koska kouluissa ei järjestetä ruokailua (ainakaan kaikissa tai kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta), joten jonkun täytyy hakea pienet lapset koulusta pariksi tunniksi kotiin. Monet naiset jäävät kotiin, koska haluavat niin ja ovat tottuneet siihen, että näin se menee. Tunisialaiset naiset haluavat olla miestensä prinsessoja ja haluavat miehen tienaavan ja ostavan heille kaikenlaista ja he itse voivat olla kotona ja juoruta naapureiden kanssa. Tämmöinen kuva mulla ainakin on :D Tarjoilija tienaa 300-500 TND/kk (n.150-250e), että siitä voi laskea kuinka huono tulotaso siellä on. Monilla on oma yritys tai jotain muita bisneksiä vielä ”päätyön” lisäksi.
google



Ihailen suuresti sitä että uskalsit lähteä Tunisiaan ja elää siellä. Kuinka siis sait työharjoittelun juuri Tunisiasta ja millainen harjoittelu se oli, mitä teit? (Ainakin muistelin niin että se oli työharjoittelu minkä perässä menit Tunisiaan) Asuitko yhdessä Mouadhin kanssa?
Olin syksyllä 2010 työharjoittelussa Tunisiassa ja sain paikan Mouadhin isän (se on ravintolapäällikkö Tour Khalef hotellissa) avustuksella yhden hotellin keittiöstä. Ihan keittiö hommia siellä harjoittelin… tosin jätin harjoittelun kesken. Viime keväänä en ollut työharjoittelussa vaan irtisanouduin Suomessa mun duunista ja toivon saavani töitä oppaana. Kesäkuussa sain kuulla, että sain töitä ja työt kestivät lokakuun puoleen väliin saakka. Asuttiin yhdessä Mouadhin kanssa kolmiossa Soussen keskustasta 8km Port el Kantaouin jälkeen Tantanassa.







Eläimet:

Mikä teidän koiran tarina on? Mistä se on hankittu? Olen itse ajatellut koiran "adoptoimista" ja siksi kyselen :)
Mä olin harkinnut jo kauan koiran ottamista ja olin päättänyt, että pian ottaisin koiran. Puhuin siitä usein Mouadhille ja sitten jouluna 2011 meidät ”ryöstettiin” ja silloin Mouadh oli alkanut kyselemään tutuiltaan olisiko kellään koiranpentua. Yhtenä iltana se sanoi mulle, että sai viestin Am.staffin pennusta ja mentäiskö katsomaan. Mentiin taksilla toiselle puolelle Soussea ja siellä odotti laiha musta pentu, joka tuli iloisesti meidän luokse. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä ;) Tajusin kyllä heti, että pentu ei ole terve ja vietiin se lääkäriin. Rockyllä todettiin parvo virus ja se oli todella lähellä kuolemaa. Saatiin se kuitenkin parannettua lääkkeillä ja pakkoruokinnalla. Se ei suostunut enää liikkumaan, syömään eikä juomaan. Annettiin sille viikkoja pieniä määriä kerrallaan riisin ja kanan keittolientä, johon oli laitettu vähän suolaa ja sokeria. Siitä se sitten voimistui pikku hiljaa ja on nykyään iso ja terve koira. Tunisiassa niin moni olisi halunnut ostaa sen meiltä monilla sadoilla dinaareilla, koska Rocky on niin ”fiksu” ja komea. Siellä kun ne ei tajua, että lähes kaikista koirista kyllä saa fiksuja kun niitä kouluttaa ja kohtelee hyvin. Isoja ja komeita niistä tulee oikealla ruokavaliolla. En ole katunut ikinä Rockyn ottamista. Babyn tarinahan oli kans aikamoinen pelastustarina :D Se pelastettiin meille pari päivää ennen Rockyn tuloa taloon.


Haluaisin kysyä: Millainen oli Rockyn ja Babyn kohtaaminen pitkän ajan jälkeen, kun Baby tuli Suomeen? Ehkä Rockyn häntä heilui iloisesti ja Baby kehräsi?
Rocky oli heti nuuhkimassa Babyn häkkiä ja häntä heilui. Baby tuli ulos häkistä niin Rocky oli heti haistelemassa ja nuolemassa sitä. Eli tosi hyvin J Nehän nukkuikin heti tunnin päästä yhdessä. Kuvasin ensikohtaamisen videollekin, niin voisin sen joskus laittaa tänne.


Kun teillä on vieraita, osoittavatko Rocky ja Baby kiinnostusta vieraisiin?

Rocky on ihan mahdoton ja haluaa haistetella kaikkia. Valitettavasti joskus se vielä hyppii ihmisiä vasten. Baby lähtee aluks karkuun makkariin, mutta pikku hiljaa tulee kurkkimaan nurkan takaa ja haistelemaan, mutta ei tule syliin ja ei välttämättä anna silittää. Babyn aikana meillä ei ole vielä kauheasti käynyt ihmisiä, niin en oikeen tiedä miten se käyttäytyy, riippuu onko yksi vai viisi vierasta ihmistä.

Postauksessa, joka on päivätty 17.4. kirjoitat: Eikö Rocky olekin hassu? Meinasin kuolla nauruun ... Valitettavasti en ymmärtänyt kuvasta, mitä hauskaa Rocky teki. Voisitko selventää?
Mun mielestä se istui niin hassusti...


Otatteko lisää lemmikkejä? Kuinka paljon niihin menee rahaa kuukaudessa?

Mouadh haluaa akvaarion (mä en todellakaan halua :D). Mä haluaisin joskus ottaa Rotwailleri tytön, mutta tällä hetkellä ainakin kämppä on aivan liian pieni ja noissa kahdessa on ihan tarpeeksi tekemistä. En ole mitään tarkkoja summia laskenut, mutta luulisin että yhteensä menee kuukaudessa joku 60-80e. Sitte jos tulee jotain eläinlääkärikäyntejä, niin tietty summa triplaantuu.

8 kommenttia:

  1. Ihania ootte ihan kun enrique iglesias ja anna kournikova :))))

    VastaaPoista
  2. Hei voisitteko tehdä taas pitkästä aikaa yhdessä Mouadhin kanssa video postauksen jostakin? :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos vastauksista. Rocky ja Babyn ensikohtaaminen Suomessa olisi kiva nähdä videolta.

    VastaaPoista
  4. joo yhteinen videopostaus pakko saada!!!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)