keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Oma maa mansikka, muu maa mustikka...............

Toteutan nyt heti muutaman lukijan toiveen. Koitin eilen illalla miettia ja eka ajattelin, etta no eihän meillä nyt oikeestaan mitään kulttuurieroja ole. MUTTA. Kyllä niitä vaan on. Onneksi ei mitään vallan suuria ja sellasia, etteikö niistä päästäisi yhteisymmärrykseen. Mut lähinnä oon aina kuitenkin sita mieltä, etta mä olen oikeessa ja mun tapa toimia on paras tapa :D Se, että luulen olevani aina oikeassa on enemmänkin sukuvika kuin kulttuurista johtuva asia... ;)

1. Tyttö ja poika eivät voi olla vain ystaviä.


Tämä ei ole Mouadhista johtuva asia vaan ihan yleinen käytantö täällä. Mä ymmärrän miksi se on täälla niin, mutta ihmiselle joka ei tunne tätä kulttuuria se tuntuu käsittämättömälle. Suomessa tytöt ja pojat on jo vauvasta saakka sekasin tarhassa, kerhossa, koulussa yms muissa touhuissa. Täälläkin kyllä opiskellaan sekaluokissa, mutta tytöt leikkivät tyttöjen kanssa ja pojat poikien. Alusta asti heidät kasvatetaan ajattelemaan, että tyttöjen jutut on erikseen ja poikien erikseen. Pojat ei tiedä mitään tytöistä ja tytöt ei tiedä mitään pojista. Lisätään siihen vielä tyttöjen hiusten peittäminen yms muu peittävä vaatetus, niin kaippa nyt jokaista alkaa kiinnostaa että no mikäs siellä alla oikeen piilee kun sitä pitää noin peitellä? Tytöt ovat vähän kuin salaisuus ja pojat niitä uteliaita jotka haluavat tietää salaisuuden. Täällä ajatellaan, että pojilla on AINA tyttöä katsoessaan jonkinlaisia taka-ajatuksia. Kun poika katsoo tyttöä, niin hän katsoo tätä aina SIINÄ mielessä. Siksi täällä ei uskota, että poika ja tyttö voisivat olla ystäviä samalla tavalla kuin tyttö ja tyttö. Koska pojan mieli on aina NIISSÄ jutuissa. En tietenkään ole mikään tutkija, joten tiedä sitten onko tämä oikea syy tähän kaikkeen, mutta näin mä oon ainakin sen itselleni selittänyt. Mutta uskon että pikku hiljaa Mouadh huomaa, että mun poika kaverit on ihan vaan kavereita, eikä kummallakaan ole minkäänlaisia ajatuksia kun toista katsoo.

Tumblr_ly4ql6amh51r3jfr3o1_500_large

2. Aikakäsitys

Täällä ei katsota kelloa eikä koskaan tiedetä paljonko kello on. Koska sillä ei ole mitään väliä. Sillon mennään kun siltä tuntuu. Tää on mulle suunnittelijana, organisoijana ja kalenterin orjana kauheen haastavaa. Esim. kun meitä kuvattiin Matkaoppaisiin ja oltiin sovittu tapaaminen klo 10. Niin arvaatkaas mitä tapahtuu klo 9.45?!? No me mennään tietenkin pesemään auto. Ei siinä kuulemma mene kauaa. Koitin selittää, että ollaan tekemisissä suomalaisten kanssa, jotka on ollu paikalla jo varmaan 9.30 ja meidän pitäis olla siellä vähintään 10 minuuttia ennen sovittua aikaa. Mut ei. Mentiin pesemään auto ja oltiin tapaamisessa klo 10.20. Tässä välissä olin soittanut varmaan jo kolme kertaa, että anteeksi kun ollaan myöhässä ja ollaan kyllä tulossa. JA MUA HÄVETTI NIIN PALJON, ETTÄ OLTIIN MYÖHÄSSÄ. Ja Mouadh ei ymmärtäny sitten ollenkaan miks olin sille ihan raivona. Täällä nähään kun nähään eikä sovita mitään aikoja.

Clock-clothes-cute-girly-pink-favim.com-440669_large

3. Ruoka-ajat

Täällä ei oikeastaan ole ruoka-aikoja. Suomessa kun syödään vähintään neljä kertaa päivässä niin täällä syödään kaksi tai kolme kertaa. Joinain päivinä oon syöny kerran päivässä. Oon koittanut selittää, että se ei ole terveellistä ja mun herkkä vatsa on tottunut siihen, että syön pieniä määriä usein. Aamupala on aina jotain makeaa kakkuja, muffinsseja, croissantteja tai vaaleaa patonkia ja salaattia. Ostin fitness muroja ja ne makso yli 3 euroa.... Pääateria on kuitenkin yleensä aina vasta illalla joskus siinä seitsemän aikaan. Meille tää aiheuttaa ehkä hankaluuksia siinä, että jos mä oon nälkäinen niin mua ei kestä kukaan... Mouadhin mielestä syödään sillon kun on nälkä, vaikka kello olis kymmenen illalla niin silloin voidaan tehdä kunnon lämmin ateria. Mun mielestä pitää syödä silloin kun on sen aika eli aamupala, lounas, illallinen ja iltapala. Lisäksi vain lounas tai illallinen voi olla kunnollinen ateria, muuten syödään leipää, jogurttia, muroja, hedelmiä yms.



4. Julkiset paikat

Täällä ei julkisilla paikoilla osoiteta hellyyttä. Aina kun Mouadh on ollut mua vastassa lentokentällä, niin se voi vaan halata eikä ollenkaan pussata. Ja sitä halaustakin kaikki tuojottaa. Mun mielestä on okei pitää kädestä, halata ja pussata julkisillapaikoilla, mut täällä ei. Lisäksi kun ollaan Mouadhin vanhemmilla niin voidaan istua vierekkäin, mutta ei mitään koskettamista, haleja tai pusuja. Lisäksi ei saada nukkua samassa huoneessa. Tosin muutamat seikat näistä muuttuvat kyllä kun ollaan naimisissa. Kyse on enemmänkin muiden kunnioittamisesta kuin säännöistä, että tyttö ja poika eivät saa tehdä mitään ennen kuin ovat naimisissa.
 540609_467465356613412_2061368206_n_large


5. Vaatteet

Tunisia on muslimi maa ja vähän aikaa sitten uskonnollinen puolue voitti vaalit. Paikalliset naiset pukeutuvat uskonnollisten sääntöjen mukaan. Muutamia naisia olen nähny,t jotka ovat kokonaan verhoutuneet kaapuun ja peittäneet jopa kasvonsakin. (Koraanissa ei ole mitään käskyä siitä, että näin kuuluisi tehdä.) Osa naisista peittää edelleen hiuksensa ja käyttää mekkoja, jotka kätkevät vartalon muodot. Mutta yhä enemmän ja enemmän naiset pukeutuvat ihan samalla tavalla kun kuka tahansa suomalainen samanikäinen nainen. Shortseja ja tissitoppeja ei näy (MIKÄ ON HYVÄ ASIA) tai todella vähän. Mouadh ei ole koskaan vaatinut minua peittämään hiuksiani (Miksi vaatisi kun en ole muslimi) tai vartaloani. Tiedän hänen toivovan, että en käytä julkisilla paikoilla liian paljastavia shortseja tai minimekkoja. Tämä kuitenkin johtuu lähinnä yleisestä tavasta täällä pukeutua, kun siitä, että hän ajattelisi että minun vartaloni on vain hänen silmilleen. Mouadh on sanonut, että maassa maan tavalla ja itse olen ihan samaa mieltä. Enkä edes halua pitää täällä shortseja tai minihameita jos olemme menossa julkiselle paikalle. Ihmiset tuijottavat ja kuiskivat ja pojat kyyläävät. Mieluummin pukeudun samalla tavalla kun muutkin ja saan olla rauhassa. Rannalla ja lenkillä pidän niin pieniä vaatteita kun sielu sietää!

380666_10150621933162201_310935302200_9547193_1063624005_n_large

6. Naisen asema


Yleisesti ajatellaan, että muslimit kohtelevat naisiaan huonosti ja naiset ovat hellan ja nyrkin välissä. Ainakin Tunisian kohdalla tämä on aivan väärä ajatus. Tietenkin on poikkeuksia ja kukin perhe elää omalla tavallaan. Mun näkökulmasta täällä kohdellaan naisia paljon paremmin kun euroopan maissa ja Suomessa. Suomessa (mun mielestä) pojat/miehet ovat itsekeskeisiä. Se mikä merkitsee eniten elämässä on joko: kaverit, viina, työ, tietokone tai harrastus. Missä perhe? Täällä se menee kuitenkin niin päin että perhe ja vaimo ensin. Mies on perheen rahan tuoja ja nainen on perheenpää joka käyttää rahan. Hyvä esimerkki tapahtui eilen. Mouadhin isällä oli palkkapäivä ja isä antoi koko palkan käteisenä Mouadhille ja sanoi että vie nämä äidillesi ja sano, että loppu palkka tulee huomenna. Joka kuukausi isä antaa koko palkan äidille ja äiti käyttää sen niinkuin parhaaksi näkee. Vaikka äidilläkin on omat tulonsa. Mites Suomessa? No Suomessa se tasa-arvo on kaiken a ja o ja kaikki pitää laittaa puoliksi. Mä tiedän, että Mouadh arvostaa ja kunnioittaa mua enemmän kuin kukaan suomalainen mies on koskaan arvostanut. Sen kaverit pyytää sitä ulos ja se haluais mennä, mutta tietää, että mä haluan olla kotona. Mitä se tekee? Jää mun kanssa kotiin, vaikka sanoisin, että mee vaan. Mites suomalainen perus Pertti? Ei kysy mitään, luultavasti ei edes ilmota että mihin on menossa eikä varmana vastaa puhelimeen jos soitat. Täällä perhe ja vaimo on aina ykkönen. Okei, tiedän muutaman tapauksen, jotka on ihan ku Suomessa, mut anyway, tää on mun näkemys.

Tumblr_laip2zkuxx1qbudtpo1_500_large

Tässä on nyt muutamia kulttuurieroja, jotka sain mieleeni. Tietenkin niitä on paljon paljon paljon muitakin. Moni varmaan miettii mites meidän uskonnolliset asiat. Mouadh on muslimi ja mä olen kristitty.  Se tietää, että mä en uskontoani ole vaihtamassa ja se on osa mua ja olen siihen kasvanut. Me molemmat hyväksytään toistemme uskonnot ja näillä jutuilla ei ole vaikutusta meidän arkeen. Mun mielestä loppujen lopuksi on kuitenkin tärkeintä se, että me molemmat uskotaan samaan Jumalaan. Sitten joskus aikanaan lapset saavat itse päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua.

Tumblr_m4cj6nmxzt1rtwutbo1_1280_large

Kommentoikaa rohkeasti jos teille tuli kysymyksiä tai ajatuksia näistä asioista :)


Ps. Huomenna tämmösiä!
Henna-design-bridal-henna-print-arabian-henna-indian-henna-9_large

8 kommenttia:

  1. Meillä oli alkuun aika tiukkoja paikkoja, kun olin tekemisissä kaveripoikien kanssa.. Muistan hyvin sen eräänkin kerran kun yhtä vanhaa kaveria näin pitkästä aikaa, halattiin tietysti, niin mies veti ihanmielettömät herneet nenään :D
    Nyt Neljän vuoden jälkeen on hänkin jo tajunnut sen, että voi olla ihan vaan kavereita, onneks :)
    Hyvää hennailua sulle ja viettäkää ihanat ja ikimuistoiset häät!!! :)

    VastaaPoista
  2. Mitää? Siis onko sua näkyny matkaoppaissa, mitä telkkarista näytetään? :D Voiko niitä katsoa jostakin..?

    VastaaPoista
  3. Joo ollaankin just puhuttu halaamisista sun muista. Mun mielesta halaaminen on pienempi paha kun poskisuudelmat mita taalla annetaan. Mut eikohan se totu ajatukseen ja suomen kulttuuriin. Ei mulla kuitenkaan ihan kauhean montaa poika kaveria ole. Nyt on hennat tehty, ja ne on niin kauniit <3

    Ei oo viela nakyny matkaoppaissa, vasta seuraavalla kaudella kun ne on Tunisiassa. se kuvattiin viime talvena ja tulee ulos telkkarista vasta joskus joulun jalkeen kai... Tan kauden vikassa jaksossa naky vahan...

    VastaaPoista
  4. "Mun mielestä loppujen lopuksi on kuitenkin tärkeintä se, että me molemmat uskotaan samaan Jumalaan. Sitten joskus aikanaan lapset saavat itse päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua."

    Jos lapsen isä on muslimi, lapsesta tulee automaattisesti muslimi. Kehotan tutustumaan Koraaniin, niin näet että Allah ei todellakaan ole Raamatun Jumala.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tutustunut Koraaniin ja puhunut monen muslimin kanssa näistä asioista. Raamatussa toki pidetään Jumalaa kolmiyhteisenä, jota taas muslimit eivät hyväksy. Mutta minun JA mieheni maailmankatsomukseen tämä sopii, että uskomme molemmat SAMAAN Jumalaan. Ja en millään tavalla korosta uskoani Jeesukseen Jumalan poikana. Hänelle Jeesus on tärkeimpiä profeettoja ja se riittää minulle. Lapsista tulee mitä he haluavat, kukaan ei voi pakottaa uskomaan.

      Poista
  5. Hei, sulla on tosi kiva blogi ja mielenkiintoista lukea sun elämästä siellä! Aivan mielettömästi onnea ja kaikkea hyvää tulevaisuuteen, joskus käy niin että prinsessa saa prinssinsä satunsa! Oot blogis perusteella tosi fiksu ja superkaunis, kiva jos jaksat jatkossakin tätä blogia päivittää. Kaikkea hyvää!!!
    t. ihan vähän kade "sisko" suomesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos kiitos kiitos kiitos! Kyllä mä ajattelin jatkossakin kirjotella blogia, vaikka tuntuu että ei ole niin paljon kirjoteltavaa nyt kun asutaan Suomessa. Ei kannata olla kade ;)Kaikkea hyvää sullekin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)