perjantai 15. kesäkuuta 2012

THE Weddings

YLLÄRI YLLÄRI, ei saatu kuvaajalta kuvia vieläkään. Täällä kaikki aina kestää sata vuotta ja kukaan ei koskaan pidä lupauksiaan. Mutta saatiin meidän oma kamera takasin, jolla on otettu jotain kuvia. Niin laitanpa niitä nyt sitten ensi hätään. Koitan ladata jonkun videonkin, mut en tiedä onnistuuko se ku oon aika idiootti tän bloggerin kanssa. Jokatapauksessa, tässä teille mussukoille kuvaoksennus! ENJOY!

Perinteinen "hää couscous"

Tunisialaisia nameja vieraille. Meillä oli siis pienimuotoiset juhlat häitä edeltävänä iltana. Perinteisesti juhlitaan morsiamen ottimia henna tatuointeja. Jos mä ihan oikein ymmärsin..
Kuunneltiin TÄYSIÄ siis IHAN TÄYSIÄ musiikkia ja tanssittiin ja syötiin... Naiset istu omassa porukassaan ja miehet erikseen.
Hääpäivä Laura ilman meikkiä
Tässä vaiheessa en ollut vielä nähnyt itseäni peilistä. Mut onneks anoppi osas hommansa paremmin kun hyvin!
Mun tukka + lisätukka
Mekko numero 1
Mekko oli siis kahdessa osassa, läpinäkyvä "toppi yläosa" ja jäätävän painava mekko alaosa erikseen. Niin ja tietenkin iso vannehame..
Mun irtoripsissä ei tullutkaan liimaa mukana, niin paniikkiratkaisuna käytettiin paperiliimaa....
Sitten mun mies tuli ja naama alkoi kiiltää onnesta, ei hiestä...
Harmittaa kun Baby ei päässy perhekuvaan :(
Vieraat tulivat meille kotiin ja kaikki lähdettiin autoletkassa "maistraattiin". Naiset huutivat "inkkarihuutoa" ja autoilla töötöteltiin koko matka.
Viimeiset katseet: "Ootko nyt IHAN varma, että jaksat kattoo mun naamaa ja valitusta loppu elämäs?"
Itse toimitus kesti ehkä 15 minuuttia ja Mouadhin kaveri kertoi mulle englanniksi mitä ne sano. Semmosta yleistä, että lupaatko rakastaa, pitää huota, kunnioittaa yms ja sitten sanottiin joo joo ja nimmarit mustaan paksuun kirjaan ja oltiin naimisissa! (Joo äiti, tehtiin avioehto...)
Onnittelujen jälkeen vieraille oli hääkarkkeja, tunisialaisia makeisia ja mehua tarjolla. Ja minä menin kiinni olevaan virastoon vaihtamaan toisen mekon. Olipahan taas kokemus olla alasti Tunisialaisessa virastotalossa.... Onneks täällä ei harrasteta turvakameroita...
Sitten käytiin ottamassa parit kuvat kun oli vielä valoisaa ja yllärinä mulle pääsin hevosvaunuilla hääpaikalle! Heitin vitsillä yks päivä, että oon aina unelmoinut hääpaikalle menosta hevosella (Mouadhille ei käynyt ratsastaminen... Wonder why...), että mennään sitte vaunuilla! Ja niin se mun mussukka toteutti mun prinsessaleikin!
Hääpaikka oli maailman ihanin Garden Grill, jolla on ihana puutarha/piha. Meillä oli oma teltta ja se oli koristeltu. Lisäksi Mouadhin isä oli järkänny paikalle livemusiikkia!
Mä vaan kattelin mun käsiä.... Ja odottelin toista sormusta..
Sitten tuotiin kakku ja siinä oli sädetikkua ja kaiken maailman soihtuja...
Hääpaikalla juotiin (ei alkoholia) ja syötiin kakkua ja tanssittiin (myös meijän hää"valssi") ja otettiin miljoona kuvaa. JOITA EN OO SAANU VIELÄKÄÄN!!
Sitte me lähdettiin autoilla taas letkassa ja tööttäiltiin ja huudatettiin häämusiikkia. Ja me suunnattiin hotelliin...
Oltiin varattu yks yö El Mouradi Palacesta. Varattiiin sviitti.... Näitten käsitys sviitistä on vissii se, että montako vessaa siellä on... Meillä oli kolme. Ihan riitti meidän tarpeisiin...
Kivointa oli tietenki iso sänky ja valkoiset petivaatteet!
Revin mun kampauksen irti!
Oli tietenkin ihan jäätävä nälkä, niin tilattiin roomservicestä vähä pastaa eli paskaaaaaaaa. Mutta mulla oli niin nälkä että olisin voinut ihan syödäkkin sitä itseään..
Olisittepa kuullut mun onnen kiljaisut kun löysin kylpytakin!!! Ja tietenkin sotkin sen heti pastaan eli paskaaaaan...
Ensimmäinen aamuni rouvana... ja olo oli lihava.. :D
Eka yhteiskuva miehenä ja vaimona!
Täällä on paljon katukissoja hotellien pihoilla ja puutarhoissa. Tässä hotellissa oli ihan kissoille oma talo, jonne turistit saivat tuoda kissoille ruokaa. Olisin halunnut ottaa ton mustan pennun kotiin.....
Olin aika surullinen kun piti luopua mekoista...
Onneks ei ollu hääpäivänä tämmönen ilma. Pilvet vyöry ihan mielettömän kovaa vauhtia ja vakuuttelin Mouadhille, että nyt tulee maailmanloppu, mut onneks ehdittiin naimisiin. Oli muuten ihan sika pelottavaa!!
Ei tullu maailmanloppua ei... Meidän kadulla on häät ja kello on 00.26 ja niillä on musiikkia ja laulaja. Kuulostaa siltä ku omat stereot olis täysillä korvan vieressä. Että vois alkaa nukkumaan... Mulla meni tän postauksen tekemiseen kolme tuntia... Voi olla, että on viimenen kerta kun laitan tämmösen kuva määrän.... Nyt kun on häät paketissa, niin voisitteko antaa mulle TAAS postaus ideoita. Tai sitte voitte laittaa kauheesti kysymyksiä ja teen niistä oman postauksen.. Tarviin inspiraatiota!!! Tekis mieli tehdä postaus mitä kaikkea ruokaa kaipaan Suomesta. Mutta en viitti, ku alkaisin vaan itkemään. Tällä hetkellä on ihan kamala nälkä ja meillä ei oo MITÄÄN ruokaa, koska oon ollu laiska ja huono vaimo. Paitsi, että tein aamulla lettuja ja puristin appelsiinimehua! Lisäksi tapasin tänään yhden brittinaisen (joo Mervi luit ihan oikein... mut ei se aksentti ollu niin paha), joka on naimisissa täällä ja odottaa vauvaa. Ihan kiva tutustua uusiin ihmisiin ja jos vaikka sais kavereitakin joskus. Kyseisellä naisella on synttärijuhlat viikonloppuna ja saatiin kutsu sinne! Kivaaa!! Mutta nyt alan ettimään ruokaa tai pakotan AVIOmieheni kauppaan! Pusuja Suomeen <3

10 kommenttia:

  1. Kiva postaus!! Mäkin asun Tunisissiassa!! :) Tääl Pääkaupungissa häät on kyllä vähän erillaiset.. Esim. niissä juodaa alkoholia ja paljon!! :D Mut siis ei tietty kaikissa.. Riippu varmaa ihan ihmisistäkin, että kuinka vapaita ne on! Aiotteko te muuttaa suomeen vai jäättekö tänne asumaan? kun yleensähän jos jätkät menee täällä ulkomaalaisten kaa naimisiin niin ne haluu sit heti muuttaa täältä pois kun on hyvä mahdollisuus! :D

    VastaaPoista
  2. Ai asut! Voidaan olla yhteyksissä enemmänkin, niin voidaan joskus vaikkapa nähdä kun tuun käymään Tunisissa ja ensi viikolla oon taas tulossa sinne... Kyllä täälläkin varmaan joissain häissä juodaan alkoholia, mut mun miehen perhe on kuitenkin "kunnon" muslimeja, niin ne ei hyväksy alkoholia tai tupakkaa. Suomeen muutetaan, tosin mun tahdosta ei Mouadhin. Se haluais jäädä tänne.

    VastaaPoista
  3. Niin no se oiskin varmaa aika kurjaa asuu täällä, kun eihän täällä oikee mitään oo loppujen lopuks. Joo olis tosi kiva olla yhteyksissä ja vaikka nähdä sit kun tuut Tunisiin! :) Kyllä täältä Shana kauppa löytyy se sijaitsee yhessä Geant kauppakeskuksessa, mut kuulin et kuulemma Lacissa on kans sellanen kauppa! :)

    VastaaPoista
  4. Joo oon ihan kyllastynyt Tunisiaan ja kauhee koti-ikava! Olis varmaan kivempaa jos olis kavereita taalla... Mut eipa taalla oikeen ketaan ole. Tuu ihmeessa kaymaan taallakin joskus! Meilla on yks ylimaarainen huuonekin :) Mitas muita hyvia ketjuliikkeita taalla on? Shanaan rakastuin Barcelonassa viime vuonna....

    VastaaPoista
  5. Niin mäkin ja ikävöin takas Suomeen. Vaikka oonki puoliks Tunisialainen, niin Suomi tuntuu enemmän mun kodilta! Joo ois tosi kiva tulla,kun täältä Tunisista pääse helposti junalla Sousseen! :) No täällä on ainakin Jennyfer mikä on ihana vaatekauppa sit on Mango, aldo missä myydään kenkiä ja asusteita ja sit on just jotain sellasii vähän kallimpii! :)

    VastaaPoista
  6. Mä en varmaan ikinä sopeutuis tänne.. Tai no ehkä sitte jos saisin hyvän työpaikan ja olis jonkun verran suomalaisia täällä, et vois puhua suomea. Mulla on ihan kamala ikävä suomalaista ruokaa ja kuntosalia ja jumppia!! Semmosta ihan normaalia elämää. Kesä Suomessa on maailman kaunein vaikka täällä olis kuinka kuuma, niin Suomen kesää ei voita mikään! Kävinki Tunisissa vähä shoppailemassa, mut ku näin Zaran niin menin sinne ja en ostanut mistään muualta mitään :D Millon tarkalleen oot muuttamassa takas Suomeen?

    VastaaPoista
  7. Niin se oli varmaa sulle aika kulttuurishokki kun tänne muutiti, kun kaikki on niin erillaista täällä.. Mä muutan heinäkuun loppu puolella takas suomeen. Harmittaa lähtee, mut kyllähän se vaihtelu tekee hyvää ja sit on kiva kun voi hankkii töitä ja sellasta. Millos te ootte muuttamassa suomeen? :)

    VastaaPoista
  8. Eniten mua Tunisiassa hämmentää se, miten ihmiset ei välitä mistään muusta kun itsestään. Kauhee roskaaminen, itsekkyys ja ihan turha odottaa esim kaupassa tai ravintolassa hymyä myyjältä tai tarjoilijalta. Suomi on niin puhdas ja suurinosa ihmisistä on ystävällisiä jopa tuntemattomille... En vaan voi ymmärtää kun en ite oo yhtään sellanen... En halua kyl koskaan asuu missään muualla ku Suomessa. Muutatko Helsinkiin? Mitä töitä oot ajatellu ettiä? Toivon mukaan päästäis joskus elokuun alkupuolella Suomeen!

    VastaaPoista
  9. Niin muakin ärsyttää se kun täällä ihmiset roskaa koko ajan.. Ku ykski päivä joku heitti kaljapullon autosta ja se meinas osuu muhun.. Kyl sit siin keskarit heilu! :D Must tuntuu et ihmiset on varmaa vähän erillaisempia Soussessa kun täällä pääkaupungissa.. Tai ainakin mulle täällä ihmiset on ystävällisii, mut se varmaa johtuu siitä et meen ihan Tunisialaisesta.. Mut just sit tollaisis isoimmissa kaupoissa on sillee et aina jos mies on kassalla niin ne moikkaa, mut sit jos on nainen ni ne aina vaa mutisee jtn... Joo Helsinkii oon muuttamassa. En oo kyllä viellä asuntoo ettiny tai töitä, mut sit kun meen Suomeen niin alan ettimään.. Ja varmaa vaatekaupoista koitan ettii töitä! Oottekste muuttamassa Hesaan? Varmaa vähän outoo sun miehelle muutta Suomeen.. Mut kyllähän siellä muitakin Tunisialaisia asuu, niin se ei oo sit ihan ainut! :D

    VastaaPoista
  10. Joo ihmiset osaa kyllä olla niin ajattelemattomia, mut hyvä että sulle ei käyny mitään! Mä en tykkää yhtään Tunisista. Ainakaan tähän mennessä kun oon käynyt.. Mut enpä mä ihan kauheasti siellä ole mitään nähnyt. Täytyy vaan sinnitellä ja koittaa yrittää ymmärtää tätä kulttuuria ja tapoja, muuten tuun hulluks jos kokoajan vertaan Suomeen. Kannattaa alkaa ettimääna asuntoa jo, tähän aikaan kun kaikki uudet opiskelijatkin alkaa niitä ettimään niin voi olla hankalaa saada just sitä minkä haluaa. Me muutetaan Helsinkiin, koska mulla on siellä asunto tällä hetkellä. Ja siellä on kuitenkin paljon helpompi Mouadhinki alottaa elämä, kun on paljon enemmän työmahdollisuuksia ja maahanmuuttajia muutenkin,.. Onhan siellä tunisialaisia joo, mut Mouadh sanoo, että ei kannata tutustua omanmaalaisiin vieraassa maassa. Se on vissiin joku sanonta täällä?!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)