tiistai 3. heinäkuuta 2012

What a wonderful Tunisia

Ajattelin koota juttuja, joita mä oon tehnyt ja kokenut Tunisiassa. Tässä ei tietenkään ole kaikki, mutta semmoset perus turistijutut!

Aluksi vähän tietoa Tunisiasta (mun sisäinen matkaopas aloittelee jo hommiaan)

Pinta-ala 163 610 km (n. puolet Suomesta)
Väkiluku 10 486 339
Valtiomuoto Tasavalta (itsenäistyi Ranskasta 1956)
Pääkaupunki Tunis (asukkaita n.2.miljoonaa)



worldmapfinder


Tuhansia kahviloita ja ravintoloita, joissa istuskella ja nauttia!

Huvipuisto (paras chapati mitä oon syönyt)
Kivikylä, jossa ihmiset todellakin vieläkin asuvat kiveen haketuissa kodeissa.

Uskomaton Sahara, joka peittää 40% Tunisian pinta-alasta.

Saharassa kameliratsastus katsomaan auringonlaskua.

Tuoreet merenelävät.
Auringonpalvontaa. Jos haluaa vaan halvalle lomalle, jossa on kuuma. Niin Tunisia on täydellinen vaihtoehto.

Halpaa jätskiä! Isot annokset maksaa noin 2,5e.

Eläintarha, jossa viihtyvät lapsetkin. Tosin kesällä siellä on mielettömän kuuma ja eläimetkin vaan nukkuu.


Eläintarhassa voi uida delfiinien kanssa. Mun unelma toteutui.
Tunisiassa on rantaviivaa 1300 km.

Rannalla voi ratsastaa hevosilla, aasilla tai kamelilla.
Aavikkoruusu


Star Wars- elokuvia on kuvattu Tunisiassa ja aavikkolla on edelleen Star Wars kylä.

Lähde
Couscous on täällä ihan erilaista kun Suomessa. Ja lammas on täällä ihan eri makuista kun Suomessa.
Tuorepuristetut mehut ovat hyvä ja halpoja ja ISOJA
Tunisiassa on maailman kolmanneksi suurin amfiteatteri El Djem. Rooman colosseumissa on 50 000 istumapaikkaa ja Tunisian El Djemissä 30 000 istumapaikkaa.
Jeepeillä päästiin aavikkoajelulle.

Kairouan moskeija (google)


Plusss paljon kaikkea muuta! Maalla on uskomattoman paljon historiaa ja kultturia tarjottavanaan. Soussesta 70km sijaitsee kaupunki Kairouan, joka on muslimien neljänneksi pyhin kaupunki maailmassa Mekan, Medinan ja Jerusalemin jälkeen.

On vielä sata asiaa, jotka haluaisin kaikkien ihmisten tietävän Tunisiasta ja näyttää ja kertoa ja saada ihmiset ymmärtämään. Mutta olen vain pieni ihminen muiden joukossa, enkä voi muuttaa koko maailmaa. Yksi syy miksi halusin oppaaksi, on, että haluan edes omalta osaltani yrittää saada ihmiset ymmärtämään ja näkemään muslimi/arabimaiden kultuurin sellaisena kuin se oikeasti on. Eikä niin kuin monilla ihmisillä on tietyt ennakkoluulot pienen ihmisryhmän tekojen vuoksi. Uutiset, media ja netti on täynnä tietoa, niin oikeaa kuin väärääkin. Monet suomalaiset (varsinkin vanhemmat ihmiset ja ihmiset jotka eivät ole matkustelleet paljon) rakentavat mielipiteensä ja mielikuvansa kaikista muslimeista ja arabeista sen mukaan mitä on tapahtunut irakissa, saudi-arabiassa yms. Suurin osa muslimeista ja arabeista tuomitsee kaikki samat asiat kuin mekin. Jokaisella asialla on kaksi puolta ja jokaisessa sodassa kaksi sotijaa. Muistakaa:  

Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.

5 kommenttia:

  1. Ihana kirjoitus Laura!
    Sinusta kehittyy varmasti todella hyvä matkaopas. :)

    VastaaPoista
  2. Löysin sun blogin sattumalta ja tuo tjären opas on mun hyvä kaveri :D oon itekkin ollut oppaana! Kiva blogi sulla!

    VastaaPoista
  3. Henna: Hahha, eikä!! Voi, Jussi (?) oli niin hyvä tyyppi ja hauska!! Kerro terkkuja (vaikka tuskin se muistaa... ), maailma on pieni!! Millä matkanjärjestäjällä oot ollu ja missä päin? Mä kaipaan oppaantyötä toooosi paljon ! Niin ja Kiitos :)

    VastaaPoista
  4. Juuh Jussi on nimi! Oon ollu tjärellä granilla, kreikassa ja thaimaassa, mä en kaipaa ainakaan kitiseviä paxeja mutta duunikaverit oli ihania :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)